[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
خودارزیابی کارورزان پزشکی از کیفیت آموزش اورژانسِ دانشگاه علوم پزشکی بابل
زهرا رستم تبار ، سبحان رحیمی ، مهدی محمدیان امیری ، همت قلی نیا آهنگر ، مریم قائمی امیری*
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (159 مشاهده)
سابقه و هدف: بخش اورژانس در آموزش پزشکی به‌عنوان یکی از اصطلاحات اساسی، نقش حیاتی دارد. ارزیابی کیفیت آموزش در بخش اورژانس ازنظر مهارت‌های بالینی، نقش کلیدی در بهبود سیستم‌های آموزشی در این حوزه ایفا می کند. هدف از این مطالعه تعیین خودارزیابی کارورزان پزشکی از آموزشِ بخشِ اورژانس می‌باشد.
مواد و روش­ها:  این مطالعه به‌صورت یک مطالعه، توصیفی-مقطعی بر روی ۱۰۰ نفر از  کارورزان دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. در این مطالعه، رضایتمندی از آموزش بخش اورژانس ازنظر "کسب مهارت‌های بالینی در مدیریت بیماران اورژانس"، "کسب مهارت‌های بالینی در انجام اقدامات درمانی اصلی" و "کیفیت آموزش بخش اورژانس" موردبررسی قرار گرفت. در پایان اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها:  میانگین سنی این گروه شرکت‌کننده۴۲ /۱±۵۴ /۲۵ سال بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد در زمینه مهارت‌های اورژانسی بیشترین نارضایتی دانشجویان به برخورد با فوریت­های محیطی، در زمینه مهارت­های اصلی، تعبیه راه هوایی و در زمینه کلی کیفیت اورژانس در ایجاد انگیزه جهت مطالعه و کار پژوهشی بود. همچنین شاخص‌های برخورد با اختلال هشیاری، برخورد با تنگی نفس و برخورد با فشارخون بالا در زمینه مهارت‌های اصلی با سن و یا جنس  دارای ارتباط معنی‌دار بودند. در زمینه مهارت‌های اصلی بیشتر شاخص‌ها باسن یا جنس دارای ارتباط معنی‌دار آماری بودند.
 نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه، ضرورت برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر مشخص در زمینه برخی از مهارت‌های بالینی در بخش اورژانس به‌منظور افزایش رضایتمندی کارورزان مشخص‌شده است.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی، فوریت پزشکی، مطالعه توصیفی تطبیقی
واژه‌های کلیدی: اورژانس، کارورزی، آموزش
متن کامل [PDF 568 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/20 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostamtar Z, rahimi S, Mohammadian Amiri M, Gholinia Ahangar H, Ghaemi Amiri M. Self-assessment of medical interns on the quality of emergency education at Babol University of Medical Sciences. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-488-fa.html

رستم تبار زهرا، رحیمی سبحان، محمدیان امیری مهدی، قلی نیا آهنگر همت، قائمی امیری مریم. خودارزیابی کارورزان پزشکی از کیفیت آموزش اورژانسِ دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-488-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)