سابقهو هدف:بخش اورژانس در آموزش پزشکی بهعنوان یکی از اصطلاحات اساسی، نقش حیاتی دارد. ارزیابی کیفیت آموزش در بخش اورژانس ازنظر مهارتهای بالینی، نقش کلیدی در بهبود سیستمهای آموزشی در این حوزه ایفا می کند.هدف از این مطالعه تعیین خودارزیابی کارورزان پزشکی از آموزشِ بخشِ اورژانس میباشد. مواد و روشها:این مطالعه بهصورت یک مطالعه، توصیفی-مقطعی بر روی ۱۰۰ نفر از کارورزان دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. در این مطالعه، رضایتمندی از آموزش بخش اورژانس ازنظر "کسب مهارتهای بالینی در مدیریت بیماران اورژانس"، "کسب مهارتهای بالینی در انجام اقدامات درمانی اصلی" و "کیفیت آموزش بخش اورژانس" موردبررسی قرار گرفت. در پایان اطلاعات جمعآوریشده بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:میانگین سنی این گروه شرکتکننده۴۲ /۱±۵۴ /۲۵ سال بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد در زمینه مهارتهای اورژانسی بیشترین نارضایتی دانشجویان به برخورد با فوریتهای محیطی، در زمینه مهارتهای اصلی، تعبیه راه هوایی و در زمینه کلی کیفیت اورژانس در ایجاد انگیزه جهت مطالعه و کار پژوهشی بود. همچنین شاخصهای برخورد با اختلال هشیاری، برخورد با تنگی نفس و برخورد با فشارخون بالا در زمینه مهارتهای اصلی با سن و یا جنس دارای ارتباط معنیدار بودند. در زمینه مهارتهای اصلی بیشتر شاخصها باسن یا جنس دارای ارتباط معنیدار آماری بودند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، ضرورت برنامهریزی و اتخاذ تدابیر مشخص در زمینه برخی از مهارتهای بالینی در بخش اورژانس بهمنظور افزایش رضایتمندی کارورزان مشخصشده است. واژههای کلیدی:برنامهآموزشی،کارشناسی،فوریت پزشکی،مطالعهتوصیفیتطبیقی
Rostamtar Z, Rahimi S, Mohammadian Amiri M, Gholinia Ahangar H, Ghaemi-Amiri M. Self-assessment of medical interns on the quality of emergency education at Babol University of Medical Sciences. mededj 2023; 12 URL: http://mededj.ir/article-1-488-fa.html
رستم تبار زهرا، رحیمی سبحان، محمدیان امیری مهدی، قلی نیا آهنگر همت، قائمی امیری مریم. خودارزیابی کارورزان پزشکی از کیفیت آموزش اورژانسِ دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()