مرکز تحقیقات اختلالات حرکت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، بابل، ایران
چکیده: (82 مشاهده)
سابقه و هدف: شناسایی دیدگاه دانشجویان درباره آموزش بالینی یکی از بهترین منابع برای شناسایی مشکلات آموزش بالینی و ارتقاء کیفیت آن است. در این پژوهش دیدگاه دانشجویان دانشکده توانبخشی بابل درباره آموزش بالینی مورد مطالعه قرارگرفت. مواد و روش ها:100 دانشجوی تر م 6 و 8 مشغول به تحصیل در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی بابل در این مطالعه وارد شدند. از یک پرسشنامه استاندارد دارای 33 سوال و 5 زیرمقیاس جهت بررسی دیدگاه دانشجویان استفاده شد که هر سوال دارای سه گزینه مثبت، تا حدودی و منفی بود. همچنین دیدگاه دانشجویان در رشتههای مختلف تحصیلی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها:میانگین نمره کل پرسشنامه در حدی نسبتا مطلوب در نظر گرفته شد(37/22). بالاترین درصد پاسخهای مثبت مربوط به مربی بالینی شامل اهمیت دادن به حضور به موقع دانشجو در کلینیک، علاقمندی مربی به کار بالینی (72%) و نیز سابقه کافی مربی بالینی (76%) بود. همچنین کمترین میزان درصد پاسخ مثبت مرتبط به امکانات رفاهی در محیط بالینی بود (20%). دانشجویان سه رشته فیزیوتراپی، گفتار درمانی و شنوایی شناسی تفاوت معنادار آماری در دیدگاه نسبت به آموزش بالینی و زیرمقیاس های آن شامل اهداف و برنامه های آموزشی، مربی بالینی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی نداشتند (05/0<P). نتیجه گیری: بنظر میرسد که دیدگاه دانشجویان رشته توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به آموزش بالینی در سطح نسبتا مطلوب است هر چند اجزایی مانند امکانات رفاهی و نیز توجه بیشتر به نظرات دانشجویان در برنامه ریزی کارآموزی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچینن عملکرد مطلوب مربیان بالینی یکی از نقاط قوت اموزش بالینی این دانشکده است.
Ahmadi A, Asghari Z, Abbaszadeh-Amirdehi M, Dehghan M. A survey of the clinical education status from the perspective of rehabilitation students at Babol University of Medical Sciences. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-540-fa.html
احمدی اکرم، اصغری زهرا، عباس زاده امیردهی مریم، دهقان مهدی. بررسی وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان رشته های توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()