آیا جنسیت در توانمندی حرفه ای دانشجویان دندانپزشکی بابل تاثیرگذار است؟ یک مطالعه خودارزیابی
|
مریم قائمی امیری ، ابوذر میرزاپور ، محمدمهدی نقیبی سیستانی*  |
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران |
|
چکیده: (668 مشاهده) |
سابقه و هدف: بررسی نظرات دانشجویان به منظور کسب مهارت های بالینی را می توان یکی از فعالیت های تسهیل کننده یادگیری در محیط بالینی دانست. بنابراین، نظر دانشجویان در مورد صلاحیت حرفه ای آنها جدا از نمرات بسیار مهم است. از این رو با توجه به عدم وجود داده های کافی در این زمنیه بر آن شدیم تا به بررسی توانمندی حرفه ای و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با روش خود ارزیابی بپردازیم.
مواد و روشها: پرسشنامه خودارزیابی طراحی شده بر اساس سر فصل های درسی دندانپزشکی شامل دروس اختصاصی که روایی و پایایی آن تعیین شده بود توسط دانشجویان تکمیل گردید. در انتها داده ها جمع آوری شدند و با استفاده از نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. از تست های آماری کای اسکوئر، تست دقیق فیشر و تست یک طرفه ANOVA استفاده شد و سطح معناداری کمتر از 0.05 معنادار تلقی شد.
یافتهها: این مطالعه بر روی 50 دانشجو شامل 21مرد (42 درصد) و 29 زن(58 درصد) صورت گرفت. دانشجویان در بخش پروتز بیشترین و در بخش سلامت نگر کمترین امتیاز را از توانمندی به خود اختصاص دادند. در کل مهارت دانشجویان در بخش ترمیمی بیشتر و در بخش جراحی دهان و دندان کمترین گزارش شد. هیچ ارتباط معناداری بین توانمندی حرفه ای دانشجویان دندانپزشکی با جنسیت یافت نشد.
نتیجه گیری: در مطالعه ی حاضر، میزان مهارت دانشجویان در بیشتر بخش ها از دیدگاه خودشان در حد خوب بود. لازم است دانشکده های دندان پزشکی تغییرات سازنده ای مطابق دیدگاه دانشجویان در یادگیری اعمال کنند تا با تشویق و رغبت بیشتر، منجر به یادگیری پایدار گردد.
|
|
واژههای کلیدی: توانمندی حرفه ای، مهارت بالینی، دندانپزشکی |
|
متن کامل [PDF 514 kb]
(709 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/12/16 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|