[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت آموزش در عرصه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
جواد زارعی ، اکبر بابائی حیدرآبادی ، محسن برگ بیدوندی ، بهزاد فولادی دهقی ، ناهید جوادی فر ، محمد سواری ، محمد هاشم زاده ، اسعد شرهانی ، میمنت اکبری ، پریسا شینی جابری ، ناصر حاتم زاده ، سید محمدعلی نوری ، مجتبی کلانتر ، نایب فدائی ده چشمه*
دانشکده علوم پزشکی
چکیده:   (153 مشاهده)
سابقه و هدف: در رشته‌های علوم پزشکی کارآموزی و کارورزی نقش بسیار مهمی در آموزش دانشجویان و ارتقاء سطح پاسخگویی نظام سلامت دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت آموزش در عرصه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بود.
مواد و روش­ها:  پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود که در سال 98 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. جامعه پژوهش را 207 نفر از دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته های تحصیلی ، 97 نفر از اعضای هیئت علمی و 18 نفر از مربیان کارآموزی مقیم غیر هیئت علمی تشکیل دادند. ابزار مطالعه سه پرسشنامه محقق ساخته بود که از طریق معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اختیار جامعه پژوهش قرار داده شد. از نسبت روائی محتوا  CVR)) و شاخص روائی محتوا ((CVI برای تائید روایی محتوائی پرسشنامه‌ها و  برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ارزیابی آموزش در عرصه در شش حیطه صورت گرفت. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزار SPSS22 تحلیل شدند.
یافته‌ها:  تعداد شرکت کنندگان در مطالعه 322 نفر بودند. بررسی دیدگاه مشارکت کنندگان نشان داد که وضعیت آموزش در عرصه در حیطه های شش گانه متوسط بود. حیطه "محتوا و رعایت کوریکولوم آموزش در عرصه" بیشترین میانگین نمره (2.38 از 4) و حیطه " مسائل انگیزشی و رفتاری برای آموزش در عرصه"، کمترین میانگین (1.98 از 4) را کسب کرده بودند.
نتیجه‌گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که از دیدگاه سه گروه هدف، هنوز وضعیت آموزش در عرصه با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بنابراین برنامه ریزی به منظور توسعه زیرساخت های لازم برای آموزش در عرصه، ارائه مشوق های انگیزشی برای اعضای هیئت علمی، مربیان مقیم و سایر کارکنان فعال در آموزش در عرصه و همچنین بهبود شیوه های ارزشیابی دانشجویان در عرصه توصیه می گردد.
                                                                           
واژه‌های کلیدی: آموزش در عرصه، دانشجو، آموزش علوم پزشکی، پاسخگوئی، کارورزی، کارآموزی
متن کامل [PDF 600 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/16 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei J, Babaei Heydarabadi A, Barg Bidvandi M, Fouladi Dehaghi B, Javadifar N, savari M, et al . Investigating the status of education in the field of students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-478-fa.html

زارعی جواد، بابائی حیدرآبادی اکبر، برگ بیدوندی محسن، فولادی دهقی بهزاد، جوادی فر ناهید، سواری محمد، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. بررسی وضعیت آموزش در عرصه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-478-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)