[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 44-33 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه درسی مبتنی بر شایستگی: پیوند تئوری و عمل
الهه شعرباف عیدگاهی ، حسین کریمی مونقی* ، علی عماد زاده ، سلیمان احمدی
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (1531 مشاهده)
سابقه و هدف: اغلب برنامه‌های درسی آموزش عالی، پاسخگوی شایستگی‌های موردنیاز دانش‌آموختگان در حوزه‌های شغلی نمی باشد و این موضوع موجب اتلاف هزینه، کاهش اثربخشی و افزایش آمار فارغ‌التحصیلان بیکار می‌گردد. یکی از الگوهای آموزشی نوآورانه برای رفع این مشکلات، آموزش مبتنی بر شایستگی است که فعالان حوزه آموزش را به سمت طراحی برنامه‌های درسی مبتنی بر شایستگی سوق می‌دهد. لذا این مطالعه باهدف شناسایی شایستگی‌های ضروری در برنامه درسی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی انجام شد.
مواد و روش­ها: برای تعیین مدل شایستگی‌ها در این پژوهش از متدولوژی بیهام و مایر استفاده گردید. در مرحله اول این الگو به بررسی ادبیات موضوع  و 37 برنامه درسی مشابه پرداختیم، در مرحله دوم به مصاحبه با 17 نفر از اعضای هیات ممتحنه و ارزشیابی آموزش پزشکی و اساتید و 15 نفر از فارغ‌التحصیلان شاغل در این حوزه پرداختیم. در مرحله سوم فهرست اولیه‌ای از شایستگی‌ها تهیه گردید، در مرحله چهارم با استفاده از نرم‌افزار SPPS 25 این شایستگی‌ها اعتباریابی شد و در مرحله آخر به لیست نهایی شایستگی‌های فارغ‌التحصیلان آموزش پزشکی دست‌یافتیم.
یافته‌ها: 61 شایستگی نهایی حاصل از این پژوهش به پنج حوزه آموزش، ارزشیابی، پژوهش، مدیریت و حرفه‌ای گری و 26 زیر حوزه تقسیم گردید.
نتیجه‌گیری: تحلیل ابعاد شایستگی‌های به‌دست‌آمده می‌تواند بینش و دانش وسیعی در اختیار سیاست‌گذاران و اساتید حوزه آموزش پزشکی قرار دهد تا از آن در نیازسنجی آموزشی، تدوین اهداف، طراحی محتوا، برنامه‌ریزی درسی، سنجش و ارزشیابی آموزشی و توسعه برنامه درسی استفاده نمایند.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: شایستگی، طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی، آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی
متن کامل [PDF 789 kb]   (1004 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/29 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15
فهرست منابع
1. Jamali MK, Moosapoor N, Vajargah KF, Khorasani A. The Evaluation of Curriculum in Iran's Higher Education System. New Thoughts on Education. 2018;14(2):41-76.
2. Akbari Z. The Need to Develop and Incorporate the Soft Skills (General) Courses into the Educational Curriculum of Medical Sciences' students. Journal of Medical Education and development. 2018;13(2):114-39.
3. Hadizadeh M, khosravibabadi A, Assareh A, Norouzzadeh R. Designing a Competency-Based Curriculum in Higher VET Education(Case Study: University of Applied Sciences). Research in Curriculum Planning. 2020;17(39):1-21.
4. Hedayati A, Maleki H, Sadeghi A, Saadipour E. Contemplation on Competency-based Curriculum in Medical Education. Iranian Journal of medical education. 2016;16(10):94-103.
5. Moonaghi HK. New teaching approaches in higher education focusing on medical sciences education: MASHHAD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES 2015.
6. Hedayati A, Khaleghinegad A. Competency based education. Tehran: Avaye Noor; 2020.
7. shasti s. Competency based education. Iranian Journal of Educational Strategies. 2010;3(2):77-80.
8. Keshmiri F, Gandomkar R, Hejri SM, Mohammadi E, Mirzazadeh A. Developing a competency framework for Health Professions Education at doctoral level: The first step toward a competency based education. MEDICAL TEACHER. 2019:1-9.
9. Tekian AS, Taylor DCM. Master’s degrees: Meeting the standards for medical and health professions education. MEDICAL TEACHER,. 2017.
10. Parson L, Childs B, Elzie P. Using Competency-Based Curriculum Design to Create a Health Professions Education Certificate Program the Meets the Needs of Students, Administrators, Faculty, and Patients. Health Professions Education. 2018.
11. TEKIAN A, HARRIS I. Preparing health professions education leaders worldwide: A description of masters-level programs. MEDICAL TEACHER. 2012;34(1):52-8.
12. Alanazi AA, Mohamud MS. Masters of Health Professions Education: Review of Current Programs in Saudi Arabia. Health Professions Education. 2019.
13. Karami M, Mahmouei HM, Avval A, Rozeh T. Designing a Competency Model for Instructors of Automotive Industry. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 2018;4(15):1-24.
14. Tucker CR. If medical education was a discipline, she would have five core competencies. Medical Teacher. 2017;39(7):783–4.
15. Karimi S, Nasr A, Sharif M. University challenges in compiling of the suitable content with competencies of lifelong learner Research in Curriculum Planning. 2016;13(23):14-26.
16. Fong LL, Sidhu GK, Fook CY. Exploring 21st century skills among postgraduates in Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2013;123: 130 – 8.
17. Momeni Mahmouei H, Shariatmadari A. A competency based curriculum model for undergraduate course on primary education. Quarteriy Journal of Management and Planning in Educational Systems. 2008;1:128-49.
18. Biabangardy Z, Arabshahi KS, Shekarabi R, Nikravesh MY. Role of Basic Science Courses on Promoting the Medical Graduate’s Competencies in Medical Schools of Iran. Iranian Journal of Medical Education. 2005;5(1):13-22.
19. Naghizadeh Moghari Z, Kazemi N, Abbaspour A, Feiz M. Explaining the Competence Indicators of Graduates of Medical Sciences from Perspectives of Qur’an and International Documents. Journal of Quran and Medicine. 2019;4(1): 29-37.
20. Movaghar M, Yarmohammadian MH, Jalili Z. Designing and validating a competency model for the development of competency-based education in an undergraduate nursing program. Jundishapur Education Development Journal. 2021;12(2).
21. Shafighian H, GHourchian N, Bagheri M. Identify the elements of a systematic model of competency-based training with a grounded theory approach (Case study: Ports and Maritime Organization, Shahid Rajaee Port). Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 2020;7(26): 1-22.
22. Mirzazadeh A, Hejr SM, Jalil M, Asghari F, Labaf A, Siyahkal MS, et al. Defining a Competency Framework: The First Step toward Competency-Based Medical Education. Acta Medica Iranica. 2014;52(9).
23. Calhoun JG, Ramiah K, Weist EM, Shortell SM. Development of a Core Competency Model for the Master of Public Health Degree. American Journal of Public Health. 2008;98(9).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharbaf E, H. Karimi Moonaghi H, emadzadeh A, ahmady S. Competency-Based Curriculum: Linking Theory and Practice. mededj 2022; 10 (2) : 3
URL: http://mededj.ir/article-1-409-fa.html

شعرباف عیدگاهی الهه، کریمی مونقی حسین، عماد زاده علی، احمدی سلیمان. برنامه درسی مبتنی بر شایستگی: پیوند تئوری و عمل. مجله آموزش پزشکی. 1401; 10 (2) :33-44

URL: http://mededj.ir/article-1-409-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)