[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 26-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در کلاس های درس نظری
مریم سیدمجیدی ، کامبیز نادری ، سیدعلی سیدمجیدی*
مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده:   (6038 مشاهده)

سابقه و هدف: عوامل متعددی از قبیل شخصیت و نقش استاد و حضور و ویژگی­های فردی دانشجویان در کلاس درس، در حضور فراگیر در کلاس درس نقش دارد. فراگیران به طور منطقی به شرکت در کلاس علاقه­ مند هستند و نحوه تدریس استاد میزان حضور دانشجو در کلاس را تعیین می­کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس­های دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی بابل انجام پذیرفت.

مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. نمونه­ گیری به روش سرشماری انجام پذیرفت. ابزار جمع­ آوری داده ­ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش ویژگی­های فردی و 21 گویه در قالب سه حیطه استاد، دانشجو و محیط فیزیکی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم ­افزار SPSS نسخه 16 استفاده و سطح معنی­ داری 0/95 در نظر گرفته شد.

یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، حیطه استاد مؤثر­ترین عامل و حیطه محیط فیزیکی کمترین اثر را بر حضور دانشجویان در کلاس­های درس نظری داشت. اختلاف میانگین نمره گویه­ های حیطه محیط فیزیکی با حیطه استاد و حیطه دانشجو (0/0001>P value) و در مقایسه بین شرکت ­کنندگان مرد و زن (0/006=P value) از اختلاف آماری معنی­ داری برخوردار بود. در بین ورودی­ های مختلف، بالاترین و پایین­ ترین میانگین نمره کل مربوط به ورودی­ های ­89 و 94 بود.

نتیجه گیری: روابط بین دانشجو و استاد و تعاملات بین آن­ها نتایج بسیار مثبت رفتاری و نگرشی را برای دانشجویان به همراه دارد. مسئولین آموزشی دانشگاه می­ بایست با ایجاد محیط آموزشی باکیفیت، نسبت به آموزش روش­ های نوین تدریس و برخورد با دانشجو به اساتید اقدام و نسبت به ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت شرکت در کلاس درس گام بردارند.

واژه‌های کلیدی: حضور دانشجو، کلاس درس، دانشگاه علوم پزشکی، عوامل
متن کامل [PDF 482 kb]   (1467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Dable RA, Pawar BR, Gade JR, Anandan PM, Girish S Nazirkar GS, et al. Student apathy for classroom learning and need of repositioning in present andragogy in Indian dental schools. BMC Med Educ 2012; 12(1):118-26
2. Nikbakht Nasrabadi A, Parsa Yekta Z. Critical appraisal of teachers assessment in Tehran medical sciences university. Medical school Journal of Tehran medical sciences university 2001;special issue:72-73
3. Shabani H. Traninig and Education Skills. Tehran: SAMT; 2002: 143-242
4. Damari B. A study of identifying the most important factors affecting the attendance medical students of Tehran university of Medical Sciences in the basic sciences courses in the regular faculty classes. Teb va Tazkieh2001; 41(36): 40
5. Gump SE. Keep students coming by keeping them interested: motivators for class attendance. College Student 2004; 38(1): 157
6. Sleigh MJ, Ritzer DR. Encouraging student attendance. APS Observer 2001; 14(9):19-20
7. Glair KLS. A case against compulsory class attendance policies in higher education. Innovative Higher Education 1999; 23(3): 171-80
8. Alvani M. Speech Fear, How you can fight on speech fear. (Translation). Sherberg M. 1nd ed. Tehran: Nay published; 1994
9. Bakoee F, Khairkhah F, Salmian H, Omidvar SH. Effective factors on educational status of midwifery students in Babol University of medical sciences. Strides Dev Med Educ 2010; 7 (1):44-50
10. Malek Afzali H, Shadpour K. Study skills needed and job problems in medical doctors working in health centers. Presented at the National Seminar on Medical Education; 1994 Mar10-15; Tehran: Iran. 1994: 8
11. Abdulghani HM, Al-Drees A A, Khalil MS, Ahmad F, Ponnamperuma GG, Amin Z. What factors determine academic achievement in high achieving undergraduate medical students? A qualitative study. Med Teach 2014; 36(1): 43-8
12. Torabi M, Amini P, Taheri S, Karimi-Afshar M, Abbasloo A. Effective Factors on Theoretical Classes Attendance of Dentistry Students of Kerman University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ. 2014; 11 (3):342-349
13. Solamani Asl H, Mehrannia K. Assessment of Tehran medical university opinion on the classes’ attendance and Causes of absenteeism. Iran J Med Educ 2001; Special issue: 73
14. Karami MY, Amanat A, Rasekh Jahromi A, Sotoodeh Jahromi A. The evaluation of effective factors on attendance in theoretical classrooms, from the viewpoints of medical students of Jahrom’s University of Medical Sciences. Jahrom Med J 2013; 11(1):7-14
15. Rahal zadeh R. Teaching ways, study in educational plan. Tehran: Terme; 1997:49
16. Hughes SJ. Student attendance during college-based lecture: a pilot study. Nurs Stand 2005; 19(47): 41-9
17. Fasihi Harandi T, Azizzadeh Froozi M, Mohammadalizadeh S, Ghazanfari Moghadam Z. Effective factors on theoretical class attendance according to nursing and midwifery students ’point of view Kerman Razi school of nursing and midwifery. Strides Dev Med Educ 2007; 4(2):100-7
18. Madarshahi F, Hassanabadi M, Khazaee S. Comparison of attitude toward attendance in class sessions and grades of courses for students with and without absence. Iran J Med Educ 2014; 13(10):840-50
19. Nabavi SJ, Safavi M. Causes of absenteeism and lack of attention to the instruction among medical students of Islamic Azad University Tehran Medical Branch. Med Sci J Islamic Azad Univ 2011; 21(3): 227-32
20. Azmoudeh E, Dolati M, Farzadmanesh E, Khosro Abadi AA, Rakhshani MH. Survey of Student Views about Factors Affecting Students' Attendance in Classrooms in Sabzevar University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ 2013; 10 (2):142-9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmajidi M, Naderi K, Seyedmajidi S. Evaluation of effective factors on theoretical classes’ attendance of dentistry students of Babol University of Medical Sciences. mededj 2017; 5 (1) :21-26
URL: http://mededj.ir/article-1-207-fa.html

سیدمجیدی مریم، نادری کامبیز، سیدمجیدی سیدعلی. بررسی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در کلاس های درس نظری . مجله آموزش پزشکی. 1395; 5 (1) :21-26

URL: http://mededj.ir/article-1-207-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)