[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 19-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون OSCE ویژه دستیاران روان‌پزشکی بر اساس سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی دوره تخصص روان‌پزشکی
فرزان خیرخواه ، سوسن موعودی ، آنژلا حمیدیا ، رومینا حمزه پور* ، سکینه جوادیان ، محبوبه خوزان ، عاطفه موسوی ، سودابه علیدادی
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (267 مشاهده)
سابقه و هدف: یاددهی و یادگیری و ارزشیابی در رشته روان‌پزشکی همواره مورد توجه بوده است. در طول دوره دستیاری روان‌پزشکی یادگیری مهارت مصاحبه با بیمار و تجویز درمان‌های مناسب از بالاترین اولویت‌های آموزشی به‌حساب می‌آید. در این بررسی سعی شده است تا با استفاده از نتایج حاصل از آزمون بالینی ساختاریافته عینی (OSCE) به بررسی تأثیر این آزمون‌ها در ارتقای مهارت دستیاران پرداخته شود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی از سال تحصیلی 95-1394 تا 99-1398 تمامی دستیاران رشته روان‌پزشکی به‌صورت هفتگی و طبق سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی تحت آزمون به روش OSCE قرار گرفتند. پس از آزمون رضایت اساتید و دستیاران با استفاده از پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. همچنین نتایج نمرات این آزمون‌ها با نمرات پایان سال مقایسه شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات دستیاران برای آزمون‌های OSCE و پایان هرسال به ترتیب 04/3 ± 21 و 48/18 ± 54/125 بود. ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط بین نمره OSCE و نمره پایان سال در طول این 4 سال تحصیلی متوالی برابر با 830/0 = r و P<001/0 بود. نتایج نظرسنجی اساتید و دستیاران بیانگر سطح رضایت بالا از برگزاری آزمون‌ها بود.
نتیجه‌گیری:
ارتباط نمرات پایان سال با نمرات آزمون OSCE و نتایج نشان داده‌شده در موفقیت دستیاران در آزمون بورد تخصصی گواهی بر موفق بودن طراحی و اجرای این آزمون جهت ارتقای مهارت دستیاران در ارزشیابی به روش OSCE می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: آزمون بالینی ساختاریافته عینی، یاددهی، یادگیری، روان‌پزشکی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 1035 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KHeyrkhah F, Moudi S, Hamidia A, Hamzehpour R, Javadian S, Khozan M, et al . Designing, Implementation and Evaluation of the OSCE Exam for Psychiatric Assistants Based on the Topics of the Educational Curriculum. mededj. 2021; 9 (2) :7-19
URL: http://mededj.ir/article-1-373-fa.html

خیرخواه فرزان، موعودی سوسن، حمیدیا آنژلا، حمزه پور رومینا، جوادیان سکینه، خوزان محبوبه، و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون OSCE ویژه دستیاران روان‌پزشکی بر اساس سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی دوره تخصص روان‌پزشکی. آموزش پزشکی. 1400; 9 (2) :19-7

URL: http://mededj.ir/article-1-373-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)