[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 19-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون OSCE ویژه دستیاران روان‌پزشکی بر اساس سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی دوره تخصص روان‌پزشکی
فرزان خیرخواه ، سوسن موعودی ، آنژلا حمیدیا ، رومینا حمزه پور* ، سکینه جوادیان ، محبوبه خوزان ، عاطفه موسوی ، سودابه علیدادی
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (1186 مشاهده)
سابقه و هدف: یاددهی و یادگیری و ارزشیابی در رشته روان‌پزشکی همواره مورد توجه بوده است. در طول دوره دستیاری روان‌پزشکی یادگیری مهارت مصاحبه با بیمار و تجویز درمان‌های مناسب از بالاترین اولویت‌های آموزشی به‌حساب می‌آید. در این بررسی سعی شده است تا با استفاده از نتایج حاصل از آزمون بالینی ساختاریافته عینی (OSCE) به بررسی تأثیر این آزمون‌ها در ارتقای مهارت دستیاران پرداخته شود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی از سال تحصیلی 95-1394 تا 99-1398 تمامی دستیاران رشته روان‌پزشکی به‌صورت هفتگی و طبق سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی تحت آزمون به روش OSCE قرار گرفتند. پس از آزمون رضایت اساتید و دستیاران با استفاده از پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. همچنین نتایج نمرات این آزمون‌ها با نمرات پایان سال مقایسه شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات دستیاران برای آزمون‌های OSCE و پایان هرسال به ترتیب 04/3 ± 21 و 48/18 ± 54/125 بود. ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط بین نمره OSCE و نمره پایان سال در طول این 4 سال تحصیلی متوالی برابر با 830/0 = r و P<001/0 بود. نتایج نظرسنجی اساتید و دستیاران بیانگر سطح رضایت بالا از برگزاری آزمون‌ها بود.
نتیجه‌گیری:
ارتباط نمرات پایان سال با نمرات آزمون OSCE و نتایج نشان داده‌شده در موفقیت دستیاران در آزمون بورد تخصصی گواهی بر موفق بودن طراحی و اجرای این آزمون جهت ارتقای مهارت دستیاران در ارزشیابی به روش OSCE می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: آزمون بالینی ساختاریافته عینی، یاددهی، یادگیری، روان‌پزشکی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 1035 kb]   (490 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
فهرست منابع
1. Holmboe ES, Sherbino J, Long DM, Swing SR, Frank JR, Collaborators IC. The role of assessment in competency-based medical education. Medical teacher. 2010;32(8):676-82
2. Shrader S, Farland MZ, Danielson J, Sicat B, Umland EM. A systematic review of assessment tools measuring interprofessional education outcomes relevant to pharmacy education. American Journal of Pharmaceutical Education. 2017;81(6)
3. Elshama SS. How to Use and Apply Assessment Tools in Medical Education? Iberoamerican Journal of Medicine. 2020;2(4):351-9
4. Duijn CC, Dijk EJv, Mandoki M, Bok HG, Cate OTJt. Assessment tools for feedback and entrustment decisions in the clinical workplace: a systematic review. Journal of veterinary medical education. 2019;46(3):340-52
5. Halman S, Fu AYN, Pugh D. Entrustment within an objective structured clinical examination (OSCE) progress test: Bridging the gap towards competency-based medical education. Medical Teacher. 2020:1-6
6. Adhikari K, Pokharel SM. Transition of Assessment Tools in Medical Education. Journal of Universal College of Medical Sciences. 2018;6(2):64-8
7. IMANI M, HOSSEINI TM. Is OSCE successful in pediatrics, 2005
8. Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson G. Assessment of clinical competence using objective structured examination. Br Med J. 1975;1(5955):447-51
9. Harden RM. What is an OSCE? Medical teacher. 1988;10(1):19-22
10. Cömert M, Zill JM, Christalle E, Dirmaier J, Härter M, Scholl I. Assessing communication skills of medical students in Objective Structured Clinical Examinations (OSCE)-A systematic review of rating scales. PloS one. 2016;11(3):e0152717
11. Vagholkar K. OSCE as a Summative Assessment Tool for Undergraduate Students of Surgery—Our Experience. Indian Journal of Surgery. 2019;81(4):412
12. Memon S. Comparison of performance on written and OSCE assessment during end semester pediatric examination. Pakistan Journal of Medical Sciences. 2020;36(4):711
13. Saeeid A, Masih S, Shahram S, Nourollah E, Leila K. Evaluation of the results of Objective Structured Clinical Examination (OSCE), intra-group educational evaluation and promotion exam for neurosurgery residents of Isfahan University of Medical Sciences in the academic year 2009-2010. Education in medical sciences.10(5):634-42
14. Johnson H, Mastroyannopoulou K, Beeson E, Fisher P, Ononaiye M, editors. An evaluation of multi-station Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in clinical psychology training. Clinical Psychology Forum; 2018
15. . Sheen J, McGillivray J, Gurtman C, Boyd L. Assessing the Clinical Competence of Psychology Students Through O bjective S tructured C linical E xaminations (OSCEs): Student and Staff Views. Australian Psychologist. 2015;50(1):51-9
16. Roberts RM, Oxlad M, Dorstyn D, Chur‐Hansen A. Objective Structured Clinical Examinations with simulated patients in postgraduate psychology training: Student perceptions. Australian Psychologist. 2020
17. Abolfazl S, Elahe Vd, Mina M, Javad KM. Survey of Attitudes of Specialized Students of the School of Dentistry of Shahid Beheshti University of Medical Sciences about Objective Structured Clinical Examinations (OSCE) in the Academic Year 2009-2010. JOURNAL OF DENTAL SCHOOL SHAHID BEHESHTI UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCE. 2010;28:88-94
18. . Fariba B, Masoumeh N, Tahereh A, Shadi N. Comparison of Nursing Students' Satisfaction with Two Methods of Evaluation of Targeted Structured Clinical Test (OSCE) with Practical Exam in Clinical Evaluation. Scientific Research Journal of the Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University. 2009;66:38-42
19. Yap K, Bearman M, Thomas N, Hay M. Clinical psychology students’ experiences of a pilot objective structured clinical examination. Australian Psychologist. 2012;47(3):165-73
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KHeyrkhah F, Moudi S, Hamidia A, Hamzehpour R, Javadian S, Khozan M, et al . Designing, Implementation and Evaluation of the OSCE Exam for Psychiatric Assistants Based on the Topics of the Educational Curriculum. mededj. 2021; 9 (2) :7-19
URL: http://mededj.ir/article-1-373-fa.html

خیرخواه فرزان، موعودی سوسن، حمیدیا آنژلا، حمزه پور رومینا، جوادیان سکینه، خوزان محبوبه، و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون OSCE ویژه دستیاران روان‌پزشکی بر اساس سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی دوره تخصص روان‌پزشکی. آموزش پزشکی. 1400; 9 (2) :19-7

URL: http://mededj.ir/article-1-373-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)