سابقه و هدف: : انتخاب مناسب روش تدریس که باعث تعالی کیفیت آموزش گردد، نیازمند بررسی و تشخیص دقیق سبکهای یادگیری دارد. وقتی صحبت از کسب دانش، پردازش اطلاعات، حفظ در حافظه و یادآوری میشود، دانشجویان ترجیحات منحصر به فردی دارند. این مطالعه با هدف بررسی سبکهای یادگیری ترجیحی دانشجویان دندانپزشکی بابل و بررسی تاثیر ویژگی های دموگرافیکانجام شده است.
مواد و روش ها:اینمطالعهتوصیفی-تحلیلیمقطعیبااستفادهازپرسشنامه سبکهاییادگیریVARK( دیداری – شنیداری – خواندنی / نوشتنی – مهارتی/جنبشی)بین۱۶۵ دانشجویترم۵ تا۱۲ انجامشد که آزمونعلومپایه را گذرانده بودند و رضایت در مشارکت داشتند. دادههابانرمافزارSPSSنسخه۲۶ وآزمونهای مجذور کای و ANOVAموردتجزیهوتحلیلقرارگرفت.
یافته ها:از۱۶۵ دانشجویی کهبهپرسشنامههاپاسخدادند، %۶۹/۱ دانشجویان سراسری و %۳۰/۹ دانشجویان بین الملل بودند. بیشترین شرکت کنندگان مربوط به ترم ۶ و کمترین آن مربوط به ترم ۷ بود و میانگین سنی ۳/۶۴±۲۴/۰۵ گزارش شد. بیشترین درصد دانشجویان معدل ترم قبل بین ۱۶ تا ۱۸ داشتند. دوسومدانشجویانسبکیادگیریتک وجهیرا ترجیح دادند، که از این بین سبک یادگیری شنیداری و مهارتی/جنبشیارجحیت داشت.هیچرابطهمعناداریبینمعدلپایانترمدانشجویان، ترم تحصیلی، جنسیت و نوع ورودی (سراسری/بین الملل)با سبک یادگیری یافت نشد.
نتیجه گیری:برتری سبک یادگیری تک وجهی و بیشترین تمایل به روش شنیداری بدون تأثیر متغیرهای دموگرافیک بر این سبک ها می تواند در انتخاب روش آموزشی کارامدتر برای اساتید کمک کننده باشد.
Zeraat pishe R, Bijani A, Bijani F. Learning Styles of Dental Students at Babol University of Medical Sciences Using VARK Questionnaire. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-528-fa.html
زراعت پیشه رامین، بیژنی علی، بیژنی فاطمه. ارزیابی سبکهای یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با استفاده از پرسشنامه وارک (VARK). مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()