استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (435 مشاهده)
سابقه و هدف:جهت ارزیابی محیط آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل و بررسی مسائل و چالش هایی که دانشجویان پرستاری با آن مواجه هستند، از ابزار پرسشنامهDREEMاستفاده نمودیم تا به دید جامعی نسبت به مشکلات محیط آموزشی دست یابیم. مواد و روش ها:مطالعه حاضر از نوع توصیفی – مقطعی می باشد و حجم نمونه (147 نفر) که به روش سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه دارای دو قسمت ؛ مشخصات جمعیت شناختی و 50 گویه در مبنای لیکرت پنج گزینه ای می باشد.. مقدار ضریب آلفای کرونباخ در داده های مربوطه برابر 95/0 محاسبه شده است که پایایی بسیار مطلوب را نشان می دهد. یافته ها:نمره کل ارزیابی محیط آموزشی به صورت 40/30 ± 06/122 گزارش شد که طبق تفسیر نمرات پرسشنامه، نمره ارزیابی کلی از دید دانشجویان مورد مطالعه متوسط رو به بالا بوده است بطور کلی بالاترین نمره مربوط به حیطه درک از یادگیری(93/29) و سپس درک از اتمسفر آموزشی(35/29) و پایین ترین نمره مربوط به حیطه درک از توانمندی علمی(64/19) و سپس درک از شرایط اجتماعی(74/16) بود.در همه حیطه ها دانشجویان سال سوم و چهارم بالاترین امتیاز را کسب کرده بودند و پایین ترین امتیاز را دانشجویان سال دوم داشتند. نتیجه گیری:با توجه به نتایج حاصل شده، محیط آموزشی بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری متوسط به بالا است ولی جهت ارتقای شرایط این امر نیازمند بازنگری بر برنامه ریزی های آموزشی و حل مسائلی هست که دانشجویان با آن مواجه شدند.
hosseini motlagh S Z, Sarmadi M, Ghaemi Amiri M. Evaluation of the Clinical Education Environment of Babol University of Medical Sciences Based on the DREEM Model (Educational Environment Assessment Tool of Dundee University) from the Point of View of Nursing Students in the Academic Year 1402. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-517-fa.html
حسینی مطلق سیده زینب، فتح الهی کوچه احمد، سرمدی محمدرضا، قائمی امیری مریم. ارزیابی محیط آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل بر اساس الگوی DREEM (ابزار سنجش محیط آموزشی دانشگاه داندی) از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سال تحصیلی 1402. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()