ارزیابی اثربخشی آموزش مجازی در حیطهی یادگیری و ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بر اساس مدل کریک پاتریک
|
مریم قائمی امیری ، صابر ضربجانی ، همت قلی نیا آهنگر ، محمدمهدی نقیبی سیستانی*  |
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران |
|
چکیده: (618 مشاهده) |
سابقه و هدف: امروزه با توجه به گسترش استفاده از فناوری های برخط در آموزش دانشجویان، بررسی اثر بخشی این آموزشها در ارزیابی و اطمینان از پیشرفت تحصیلی دانشجویان حائز اهمیت است. مدل کریک پاتریک ابزار بسیار کارآمدی جهت ارزیابی اموزشی میباشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مجازی در حیطه ی یادگیری و ارزشیابی برمبنای سطح اول این مدل است.
مواد و روشها: این پژوهش بصورت توصیفی مقطعی و بر روی ۱۴۰ دانشجوی دندانپزشکی اجرا شد. دانشجویان به پرسشنامه ای محقق ساخته درباره اثر بخشی آموزش مجازی پاسخ دادند. در نهایت داده های بدست آمده از پرسشنامه وارد نرم افزار SPSS V.۲۰ شد و مورد ارزیابی قرارگرفت.
یافتهها: میانگین سنی دانشجویان۴۵ /۲۳ سال با معدل کل ۹۴/۱۵ گزارش شد. در حیطه ارزشیابی به میزان ۵۱٪ و حیطه تعامل یادگیری به میزان ۴۹٪ اثربخشی اعلام شد. به طور کل مشخصات دموگرافیک بر اثربخشی آموزش مجازی از دیدگاه ایشان اثر قابل توجهی نداشت (۰۵/۰>p).
نتیجهگیری: با توجه به اینکه میزان اثر بخشی آموزش مجازی بر یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در حد متوسط گزارش شد به نظر میرسد جهت بهبود تعامل در یادگیری و ارزشیابی دانشجویان نیاز به افزایش کیفیت ارائه دروس، طرحریزیها، محتوای آزمون و بکارگیری ابزار ها و امکانات آموزشی مناسب میباشد. |
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، کریک پاتریک، آموزش مجازی، اثربخشی |
|
متن کامل [PDF 582 kb]
(251 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/12/19 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|