[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات آموزش مهارت های ارتباطی بر همدلی بالینی دانشجویان دندانپزشکی
سهیلا دریساوی جرفیان* ، ناهید احمدیان یزدی ، امیر دانش پایه
گروه آسیب‌شناسی دهان ، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده:   (983 مشاهده)
سابقه و هدف: همدلی دندانپزشک و بیماران سبب افزایش رضایت بیماران و اثربخشی درمانهای دندانپزشکی میگردد. دندان پزشکان با همدلی بیشتر، شایستگی بیشتری در گرفتن شرح حال، انجام معاینات بالینی و نیازسنجی و طرح درمان و ارائه ی دستورات بعد از درمان و جلب همکاری بیماران خود پیدا میکنند. تحقیقات نشان داده است در طول تحصیل میزان همدلی دانشجویان کاهش می یابد.
مواد و روش­ها: 60 نفر از دانشجویان پرسشنامه ی سنجش همدلی بالینی جفرسون تکمیل گردید. دانشجویان به دو گروه مداخله و شاهد 30 نفره تخصیص تصادفی پیدا کردند. کارگاه برای گروه مورد برگزاری گردید. بعد از یک ماه مجدد پرسشنامه ی همدلی بالینی توسط هر دو گروه تکمیل شد.اطلاعات پرسشنامه هر دو گروه قبل و بعد کارگاه وارد نرم افزار SPSS نسخه 21 گردید، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته‌ها: بین دو گروه مداخله و شاهد از نظر متغیرهای دموگرافیک و تحصیلی اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. همچنین میانگین نمره همدلی جفرسون در دو گروه قبل از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود (76/0P=)اما پس از برگزاری برنامه آموزشی برای گروه مورد، اختلاف آماری معنی داری در میزان نمره همدلی بالینی گروه مورد با گروه شاهد (03/.P=) بدست آمد. همچنین اختلاف میانگین نمره همدلی گروه مورد قبل و بعد از مداخله معنی دار بود ) 05/0P=) به غیر از متغیر قومیت (03/.P=)، هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک ارتباط معنی داری با نمره همدلی بعد از مداخله نداشتند.
نتیجه‌گیری: با آموزش مهارتهای ارتباطی می توان میزان همدلی بالینی دانشجویان دندانپزشکی را ارتقاء بخشید.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، همدلی بالینی، دانشجویان دندانپزشکی، اثربخشی
متن کامل [PDF 534 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/31 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
فهرست منابع
1. Chen D, Lew R, Hershman W, Orlander J. A cross-sectional measurement of medical student empathy. Journal of general internal medicine. 2007;22(10):1434-8
2. Hojat M. Empathy in patient care: antecedents, development, measurement, and outcomes. Philadelphia:Springer; 2007.
3. Sherman JJ, Cramer A. Measurement of changes in empathy during dental school. Journal of Dental Education. 2005;69(3):338-45.
4. Suchman AL, Roter D, Green M, Lipkin Jr M, Physician TCSGotAAo, Patient. Physician satisfaction with primary care office visits. Medical care. 1993:1083-92.
5. Colliver JA, Willis MS, Robbs RS, Cohen DS, Swartz MH. Assessment of empathy in a standardized-patient examination. Teaching and Learning in Medicine. 1998;10(1):8-11.
6. Sarnat H, Arad P, Hanauer D, Shohami E. Communication strategies used during pediatric dental treatment: a pilot study. Pediatric dentistry. 2001;23(4):337-42.
7. Sondell K, Söderfeldt B, Palmqvist S. Dentist-patient communication and patient satisfaction in prosthetic dentistry. International Journal of Prosthodontics. 2002;15(1).
8. Abrahamsson KH, Hakeberg M, Stenman J,O¨ hrn K. Dental beliefs: evaluation of the Swedish versionof the revised Dental Beliefs Survey in different patient groups and in a non-clinical student sample. Eur J Oral Sci. 2006; 114: 209–215
9. Bernson JM, Hallberg LR, Elfstro¨m ML, Hakeberg M. ’Making dental care possible: a mutual affair’: a grounded theory relating to adult patients with dental fear and regular dental treatment. Eur J Oral Sci.2011; 119: 373–380
10. Imanaka M, Nomura Y, Tamaki Y, Akimoto N, Ishikawa C, Takase H, et al. Validity and reliability of patient satisfaction questionnaires in a dental school in Japan. Eur J Dent Educ. 2007; 11: 29–37.
11. Armfield JM, Enkling N, Wolf CA, Ramseier CA. Dental fear and satisfaction with dental services in Switzerland.J Public Health Dent. 2014; 74: 57–63
12. Bakker DA, Fitch MI, Gray R. Patient- health care provider Communication during chemotherapy treatment patient. Educ&Couns. 2001;45:67-71
13. Newton BW, Savidge MA, Barber L. Differences in medical students’ empathy. Acad Med. 2000;75(12):1215.
14. Hojat M, Louis DZ, Maxwell K. A brief instrument to measure patients’ overall satisfaction with primary care physicians. 2011; 43(6): 412–417. Fam Med. 2011;43(6):412-17.
15. Dulmen S, Brink-Muinen A. Patients 'preferences and experiences in handling emotions: a study on communication sequences in primary care medical visits. Patient Education and Counseling. 2004;55(1):149-52.199
16. Brunero S, Lamont S, Coates M. A review of empathy education in nursing. Nursing Inquiry 2010;17:65-74
17. Levinson W, Roter D. Physicians’ psychosocial beliefs correlate with their patient communication skills. J Gen Intern Med 1995;10(7): 375-9
18. Hojat M, Louis DZ, Markham FW. Physicians’ empathy and clinical outcomes for diabetic patients. Acad Med J. 2011;86(3):359-64
19. Derksen F, Bensing J, Lagro-Janssen A. Effectiveness of empathy in general practice: a systematic review. Br J Gen Pract 2013;63(606):e76-e84
20. Rakel D, Barrett B, Zhang Z, Theresa Hoeft T, Chewningd B, Marchanda L, et al. Perception of empathy in the therapeutic encounter: Effects on the common cold. Patient Educ&Couns. 2011;85(3):390-7
21. Mercer SW, Neumann M, Wirtz M, Fitzpatrick B, Vojt G. General practitioner empathy, patient enablement, and patient-reported outcomes in primary care in an area of high socio-economic deprivation in Scotland-A pilot prospective study using structural equation modeling. Patient Educ&Couns. 2008;73(2):240-5
22. Colleges AoAM. Learning objectives for medical student education: guidelines for medical schools: Association; 1998
23. Carey J, Madill A, Manogue M. Communications skills in dental education: a systematic research review. European Journal of Dental Education. 2010;14(2):69-78
24. Broder HL, Janal M. Promoting interpersonal skills and cultural sensitivity among dental students. Journal of Dental Education. 2006;70(4):409-16
25. Ahmadian Yazdi N, Soltani Arabshahi K, Bigdeli S, Ghaffarifar S. Challenges in promoting clinical empathy skills in medical students: a content analysis study. Med J Islam Repub Iran. 2019 Oct;33:104
26. Ahmadian Yazdi N, Bigdeli S, Soltani Arabshahi K, Ghaffarifar S. The influence of role-modeling on clinical empathy of medical interns: a qualitative study. J Adv Med Educ Prof.2019 Jan. 7(1):35-41
27. Hashemipor M, Karami MA. Checking the validity and reliablity of the persian version of the questionnaire of Jefferson scale of physicion empathy professionals.1391;19(2):201-211
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derisavy Jorfian S, Ahmadian Yazdi N, Daneshpayeh A. The Effects of Communication Skills Training on Dental Students’ Clinical Empathy. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-460-fa.html

دریساوی جرفیان سهیلا، احمدیان یزدی ناهید، دانش پایه امیر. اثرات آموزش مهارت های ارتباطی بر همدلی بالینی دانشجویان دندانپزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-460-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)