[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر روش تدریس سنتی و کلاس وارونه بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در درس آسیب شناسی تشخیصی
سهیلا دریساوی جرفیان* ، ناهید احمدیان یزدی ، آرزو امانی
گروه آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (955 مشاهده)
سابقه و هدف: مطالعه حاضر باهدف مقایسه تأثیر روش تدریس کلاس وارونه­­ و آموزش سنتی بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری درس آسیب­شناسی تشخیصی­ سه و چهار نظری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1401 انجام پذیرفت.
مواد و روش اجرا: در این مطالعه که به‌صورت نیمه‌تجربی سری زمانی اجرا گردید، تمامی 45 دانشجویان دندانپزشکی ورودی 97 اردبیل که در نیمسال تحصیلی 1401 ـ 1400 درس آسیب­شناسی تشخیصی سه و چهار  نظری را انتخاب نموده بودند، وارد مطالعه شدند. بعد از تقسیم‌بندی و ارائه محتوا برحسب متغیرهای موردمطالعه (رضایت، انگیزش و میزان یادگیری) دو گروه دریافت‌کننده آموزش سنتی و آموزش کلاس وارونه از طریق بررسی آزمون‌ها و پرسشنامه ارزیابی کمی و کیفی روش تدریس، با هم مقایسه گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تی مستقل، یومن ویتنی و تحلیل واریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه­26 استفاده و سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که با افزایش تعداد آزمون نمره­ یادگیری دانشجویان در درس آسیب­شناسی تشخیصی نظری  سه و چهار  در روش کلاس وارونه بیشتر از روش تدریس سنتی بود، میانگین یادگیری کل به شیوه سخنرانی 12/6 و به روش کلاس وارونه 43/8 و انحراف معیار به ترتیب 59/2 و 40/3 به دست آمد (05/0 > P)؛ اما تفاوت معناداری در سطح انگیزه و میزان رضایت در درس به‌صورت کلاس وارونه و روش سنتی وجود نداشت (05/0 <P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش وارونه در مقایسه با کلاس سنتی باعث بهبود سطح یادگیری و در نتیجه باعث پیشرفت تحصیلی در دانشجویان می‌شود. پیشنهاد می‌گردد اساتید جهت افزایش بهره‌وری از روش‌های فعال آموزشی استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: کلاس وارونه، روش سنتی آموزش، انگیزش، یادگیری، رضایت
متن کامل [PDF 536 kb]   (632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/30 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
فهرست منابع
1. Bissell AN, Lemons PP. A new method for assessing critical thinking in the classroom. Bio Science. 2006;56(1):66-72.
2. Bergmann J, Sams A. Flipped learning: Gateway to student engagement: International Society for Technology in Education; 2014. P: 23-7.
3. McLaughlin JE, Roth MT, Glatt DM, Gharkholonarehe N, Davidson CA, Griffin LM, et al. The flipped classroom: a course redesign to foster learning and engagement in a health professions school. Acad Med. 2014;89(2):236-43.
4. Platow MJ, Mavor KI, Grace DM. On the role of discipline-related self-concept in deep and surface approaches to learning among university students. Instr Sci. 2013;41(2):271-85.
5. Travis R. Student perceptions toward flipped learning: New methods to increase interaction and active learning in economica. Int Rev Econ Educ. 2014;17(1):74-84.
6. Lee J, Beatty S, Feng P, Hoffman N, McDermott B. Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques University of Calgary2015 .
7. Martínez-Jiménez R, Ruiz-Jiménez MC. Improving students’ satisfaction and learning performance using flipped classroom. Int J Educ Manag. 2020;18(3):100422.
8. Logan A. Defeatism academic, cognition and amends. Mashhad: Astan-e-Ghods Razavi Publication; 1997. P: 11-25.
9. Jahadi N, Amani J, Hashemi T, Vahedi S. School culture and academic performance: the meditational role of basic psychological needs. J Appl Res Educ Psychol. 2016;2(1):11-22
10. Bohaty BS, Redford GJ, Gadbury-Amyot CC. Flipping the Classroom: Assessment of Strategies to Promote Student-Centered, Self-Directed Learning in a Dental School Course in Pediatric Dentistry. J Dent Educ. 2016;80(11):1319-27
11. Gholami-Parizad E, Gholami-Parizad E, Ashraf Eivazi A, Ghazanfari Z. Assessing lecture as a teaching method from students' perspective in Ilam UMS. DSME 2014; 1 (1) :18-26
12. Polat H, Karabatak S. Effect of flipped classroom model on academic achievement, academic satisfaction and general belongingness. Learn Environ Res. 2022;25(1):159
13. Mortazavimoghaddam SG, Allahyari E, Vahedi F, Zare Bidaki M. The Effect of Web-based Flipped Classroom Approach on Learning and Satisfaction of Medical Students Comparison with Lecture-based Method. Med Educ Dev. 2021;16(3):207-15
14. Strelan P, Osborn A, Palmer E. Student satisfaction with courses and instructors in a flipped classroom: A meta‐analysis. J Comput Assist Learn. 2020;36(3):295-314.
15. Zhao L, Liu X, Su Y-S. The differentiate effect of self-efficacy, motivation, and satisfaction on pre-service teacher students’ learning achievement in a flipped classroom: a case of a modern educational technology course. J Educ Techno Soc. 2021;13(5):2888-98.
16. Fakhari E, Seyfi N, Najafi M, Ali Vakili M. Process of the utilizing of flipped classroom for knowledge and satisfaction improvement of dental students in the periodontal and pediatric per clinical courses. Teb Va Tazkiye. 2017;26(3):213-8.
17. Sarchami R, Hossaini S. Relationship of learning styles with educational progress of nursing students in Qazvin. J Inflamm Dis (Qazvin University of Medical Sciences). 2004;8(1):64-7.
18. Kim J-Y. A study of students’ perspectives on a flipped learning model and associations among personality, learning styles and satisfaction. Innov Educ Teach Int. 2018;55(3):314-24.
19. Smith GA, editor First-day questions for the learner-centered classroom. Natl Teach Learn Forum; 2008.
20. Strayer JF. How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learn Environ Res. 2012;15(2):171-93.
21. Manzano-Sánchez D, Valero-Valenzuela A, Conde-Sánchez A, Chen M-Y. Applying the personal and social responsibility model-based program: Differences according to gender between basic psychological needs, motivation, life satisfaction and intention to be physically active. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(13):2326-35.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derisavy Jorfian S, Ahmadian Yazdi N, Amani A. Comparison of the Effect of Traditional Teaching and Flipped Classroom on the Satisfaction, Motivation, and Learning Rate of Ardabil Dental Students in Diagnostic Pathology Course. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-458-fa.html

دریساوی جرفیان سهیلا، احمدیان یزدی ناهید، امانی آرزو. مقایسه تأثیر روش تدریس سنتی و کلاس وارونه بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در درس آسیب شناسی تشخیصی. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-458-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)