[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 31-23 برگشت به فهرست نسخه ها
علل بی نظمی دانشجویان برای تشکیل کلاس در آغاز هر نیمسال تحصیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
آرام تیرگر* ، سیدحسین موسوی انیجدان ، مصطفی پویا کیان ، خدا بخش جوانشیر ، ایرج علیمحمدی ، زهرا آقالری
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (4725 مشاهده)
سابقه و هدف: عدم برگزاری برخی از کلاس­های درسی  در اولین هفته­های آغاز رسمی نیمسال تحصیلی از مشکلات نظام آموزشی دانشگاه­هاست. بنابراین پژوهش حاضر باهدف تعیین علل بی‌نظمی در برگزاری کلاس‌های آغاز هر نیمسال تحصیلی از منظر دانشجویان انجام پذیرفت.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به‌صورت مقطعی در سه دانشگاه علوم­پزشکی بابل، علوم­پزشکی شهید بهشتی و علوم­پزشکی ایران، در میان دو گروه از دانشجویان شامل الف) آنانی که در اولین جلسه ترم تحصیلی حضورداشته‌اند و ب) کسانی که در اولین جلسه پرسش‌هایی پیرامون وضعیت آشنایی آنان با آیین‌نامه مربوط به غیبت، و دیدگاه دانشجویان درباره موضوع غیبت و عدم برگزاری نخستین جلسات درسی استفاده شد.
یافته‌ها: پردازش نظرات دو گروه از دانشجویان حاضر و غایب در هفته اول آغاز ترم به ترتیب  218 و 130 نفر، بیانگر آن بود که اصلی‌ترین دلیل حضور دانشجویان در آغاز ترم، اهمیت دروس تخصصی (0/94 ± 4/16) و در درجه بعد تأکید استادان به حضور در جلسات کلاس(0/96± 4/13) بود. همچنین مهم‌ترین عوامل غیبت دانشجویان، تجربه آن‌ها در عدم برگزاری کلاس هفته­ی اول در ترم‌های گذشته (95/0 ± 51/3) و عدم توجه دانشجویان برای حضور به موقع در اولین جلسه ترم بود (1/1 ± 3/22). آزمون آماری تی نشان داد بین سن دانشجویان با حضور به‌موقع در آغاز ترم تحصیلی ارتباط معنی‌دار مستقیم وجود داشت (0/035= p).
نتیجه گیری: حضور یا عدم حضور دانشجویان در کلاس درس آغاز ترم، تحت تأثیر عوامل مختلف و اقدامات انجام شده از سوی افراد اثرگذار مانند مسئولان آموزشی و اعضاء هیات علمی می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: بی‌نظمی آموزشی، غیبت، دانشجویان، دانشگاه­های علوم پزشکی
متن کامل [PDF 611 kb]   (1205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/13 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار: 1398/12/26
فهرست منابع
1. Mousavie Anijdan S.H, Tirgar A, Pouyakian M, Javanshir KH, Alimohammadi I, Jahanian I, Parvaneh M. Educational. experts’ viewpoints about irregularities in classes in the beginning of each semester.J Med Edu Dev. 2017; 12(3): 181-90
2. Moosavi A, Mohseni M, Ziaiifar H, Azami-Aghdash S, Gharasi Manshadi M, Rezapour A. The Quality of Educational Services from Students' Viewpoint in Iran: A Systematic Review and Meta-analysis. Iran J Public Health. 2017;46(4):447–455
3. Kouchaki E, Motaghi M. Education services quality of Kashan Medical Science University, based on SERVQUAL model in viewpoints of students. IAHS.2017; 4(4): 84-88
4. Abedini M R, Abassi A, Mortazavi F, Bijari B. Students’ Viewpoint of Factors Affecting Teacher-Students Communication, A Study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (6) :439-447
5. Mirmohammadi S, Mehrparvar A H, Bahaloo M, Davari M H. Satisfaction of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences' alumni about the quality of medical education. jmed. 2013; 8 (2)
6. Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Lotfi M, Aghazadeh A. Assessing Clinical Education Fields from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Instructors in Tabriz University of Medical Sciences, 2006. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7 (2) :299-307
7. Ramzani Nejad R. The problems of managing physical education classes on base teacher's views. Modern Olympic. 2003; 11(24): 41-50
8. Tirgar A , Aghalari Z. A Content Analysis of Economic in Scientific Outputs of Medical Sciences. Community Health 2015; 2(4): 223-27
9. Jalili M, Mirzazadeh A, Azarpira A. A survey of medical students' perceptions of the quality of their medical education upon graduation. Ann Acad Med Singapore. 2008 Dec;37(12):1012-8
10. Haug P. Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research. 2017; 19(3): 206–217. DOI: http://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778
11. Pino M, Mortari L. The inclusion of students with dyslexia in higher education: a systematic review using narrative synthesis. Dyslexia. 2014;20(4):346–369. doi:10.1002/dys.1484
12. Hughes SJ. Student attendance during college-based lecture: a pilot study. Nurs standard J 2005; 19(47): 41- 9
13. Fasihi Harandi T, Azizzadeh Froozi M, Mohammadalizadeh S, Ghazanfari Z. Effective factors on theoretical class attendance according to nursing and midwifery students ’point of view Kerman Razi school of nursing and midwifery. Strides Dev Med Edu 2007; 4 (2):100-7
14. Solamani Asl H, Mehrannia K. Assessment of Tehran medical university opinion on the classes attendance and Causes of absenteeism. Iran J Med Edu 2001; Special issue :73
15. Gump SE. Keep students coming by keeping them interested: motivators for class attendance. College Student J. 2004; 38: 157
16. Hidayat L, Vansal S, Kim E, Sullivan M, Salbu R. Pharmacy student absenteeism and academic performance. Am J Pharm Educ. 2012;76(1):8. doi:10.5688/ajpe7618
17. Bligh DA. What is the use of lectures? Available at: http://www.learningandteaching.info/teaching/lecture.htm
18. Jortof NF. Students' motivations for class attendance. Am J Pharmaceutical Edu 2005; 69: 15
19. Salari A, Emami-sigaroudi A, Zaersabet F, Shakiba M, Khojasteh M, Sharifi M. Study of the relationship between academic achievement and interested in academic field in Nursing students . rme. 2018; 10 (2) :68-75
20. Kosgeroglu N, Acat MB, Ayranci U, Ozabaci N, Erkal S. An investigation on nursing, midwifery and health care students' learning motivation in Turkey. Nurse Educ Pract 2009; 9 (5):331-9
21. Asadzadeh F, Mostafa zade F, Sadeghi S. A Survey of the Motivation of Nursing Students toward Their Field of Study Selection. Journal of Health & Care 2012;14(1-2):9-15
22. Wilson F. The construction of paradox? One case of mature students in higher education. Higher Educ Quart 1997; 51: 347-66
23. Chur-Hansen A. Mature-aged medical students: a qualitative study. Learn Health Soc Care 2003; 2(3):159- 68
24. 24. Nabavi S, Safavi M. Causes of Absenteeism and Lack of Attention to the Instructions among Medical Students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch. Med Sci J Islamic Azad Uni Tehran Med Branch 2011; 21(3): 227-32
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tirgar A, Mousavie Anijdan S H, Pouyakian M, Javanshir K, Alimohammadi I, Aghalari Z. The causes of students' irregularities in class formation at the beginning of each semester in medical sciences universities. mededj 2020; 8 (1) :23-31
URL: http://mededj.ir/article-1-316-fa.html

تیرگر آرام، موسوی انیجدان سیدحسین، پویا کیان مصطفی، جوانشیر خدا بخش، علیمحمدی ایرج، آقالری زهرا. علل بی نظمی دانشجویان برای تشکیل کلاس در آغاز هر نیمسال تحصیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1398; 8 (1) :23-31

URL: http://mededj.ir/article-1-316-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)