[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 13-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظرسنجی دانشجویان پزشکی عمومی (کارآموزی) و دستیاران تخصصی درخصوص کیفیت آموزش اساتید گروه های بالینی دانشکده پزشکی مشهد
علی اکبر حیدری ، شبنم نیرومند ، ملیحه دادگر مقدم*
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (4039 مشاهده)
سابقه و هدف: کیفیت تدریس اساتید به عنوان یکی از شاخص های مهم و اساسی تصمیم گیری درخصوص ارتقای مرتبه علمی، ترفیع پایه ، تمدید قرارداد، تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی در دانشکده های مختلف پزشکی می باشد. توجه به اجرای صحیح ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید می تواند گامی موثر در تصمیم گیری درست و صحیح درخصوص فرایند های فوق باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه نظرات دانشجویان مقطع پزشکی عمومی(کارآموزی) و دستیاری درخصوص کیفیت آموزش اساتیدی است که با آنها مواجهه آموزشی داشتند وبررسی تاثیرعواملی همچون مرتبه علمی ، سابقه تدریس ، طرح تمام و قتی و جنسیت در نظرات دانشجویان  است.
مواد و روشها: روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی می باشد. در این مطالعه کل اعضای هیات علمی  گروههای بالینی دانشکده پزشکی که دارای دانشجوی مقطع پزشکی عمومی و دستیاری تخصصی بودند به عنوان جامعه هدف و نمونه گیری به صورت طبقه ای و برحسب گروه صورت گرفت. روش گردآوری داده ها نظرسنجی از دانشجویان بود وابزارگردآوری پرسشنامه نظرسنجی از کیفیت تدریس اساتید بود.داده ها با استفاده از ازمون های اماری تی زوجی و تحلیل واریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار spss(11.5)  تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین کیفیت آموزش اساتید با استفاده از نظرات دستیاران (81.90±9.24) و در مقطع پزشکی عمومی (74.10±9.32) بود. این تفاوت به لحاظ آماری معناداربود(p=0.001) . از بین فاکتورهای مرتبه علمی ، سابقه تدریس، خروج از طرح تمام موقتی و جنسیت، در دو مورد آخر(طرح تمام وقتی(p=0.012)  و جنسیت(p= 0.011) بین نظرات تفاوت معنی داری وجود داشت. طبق آزمون تعقیبی بون فرونی (bonforoni) در مقطع دستیاری میانگین نظرات درهیچ یک از موارد فوق تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در مقطع کارآموزی بین سابقه تدریس اساتید بالاو پایین تفاوت معنی دار وجود داشت(p=0.03).
نتیجه گیری: سابقه تدریس اساتید و به کارگیری اساتید جوان یک عامل اثر گذار بر نحوه عملکرد اساتید به خصوص در حوزه جنرال است که باید در برنامه ریزی های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش، دانشجوی پزشکی عمومی، دستیار
متن کامل [PDF 746 kb]   (998 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1398/6/26 | انتشار: 1398/6/31
فهرست منابع
1. Loukzadeh z, mazloumi s, mirzaei m. Strategies for improving the quality of medical education. Journal of Yazd Medical Education Research and Development Center.2012; 7(1):71-74
2. Mahdavi s, zare s, naeimi n. Comparison of Evaluation of Faculty Members' Educational Performance by students with Self-Evaluation of Faculty Members. Research in Medical Education.2014; 6(2):51-58
3. Khoshrang h, salari a, dadgaran I, moadab f, rouhi l, pourkazemia. The survey of Quality of Training in Clinical Skills Center by the point of view of Medical Interns of Gilan University of Medical Science. Research in Medical Education.2016; 8(2):77-83
4. Harandi t, arabshahi Kamran, tahami a, alizadeh viewpoints of Medical Students about Quality of Clinical Education. The Journal of Qazvin University of Medical Sciences.2004; 8(30):4-9
5. Nobakht m, roudbari m. Assessment of Quality of Teaching by student in Tehran University of Medical Sciences. Medicine and Cultivation.20012; 22-26
6. Tazakori z, akharbin k, abedi a, moulaei b, oroujalipour a. Correlation of Results of Quadruple Teacher Evaluation Forms in Ardabil University of Medical Sciences. Journal of Nursing & Midwifery Faculty.2008; 10:13-18
7. Jafri h, vahidsahi k, kosarian m, mahmoudi m. the survey of Comparative of Self-Evaluation Results of Faculty Members with Students' Evaluation in Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences.2007; 17(57):67-74
8. Heidari a, shoebill a, akhlaghi s. the survey of Relationship between Academic Achievement of Residents and their Survey Score to Faculty Members of Mashhad Medical School. Mashhad University of Medical Sciences. Completed Research project.2013
9. Heidari a, zamanian n. the survey of conformity of the evaluator's viewpoint on the evaluation of the quality of Teachers' educational activities in Mashhad University of Medical Sciences. Future Journal of Medical Education.2016; 6(2): 25-30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari A A, Niroumand S, Dadgarmoghaddam M. Comparative study of the points of view of undergraduate and postgraduate about the teaching quality of faculty members in Mashhad University of Medical Sciences. mededj 2019; 7 (2) :7-13
URL: http://mededj.ir/article-1-301-fa.html

حیدری علی اکبر، نیرومند شبنم، دادگر مقدم ملیحه. مقایسه نظرسنجی دانشجویان پزشکی عمومی (کارآموزی) و دستیاران تخصصی درخصوص کیفیت آموزش اساتید گروه های بالینی دانشکده پزشکی مشهد. مجله آموزش پزشکی. 1398; 7 (2) :7-13

URL: http://mededj.ir/article-1-301-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)