[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( 12-1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 17-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش همسان به همسان بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
فاطمه حاجی حسینی* ، احمد ایزدی ، معصومه محبوبی ، رقیه محمدتبار
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (15239 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش همسان به همسان می تواند روش آموزشی مفیدی در آموزش مهارتهای بالینی باشد. در این روش دانشجویان به صورت همزمان هم نقش معلم و هم نقش فراگیر را به عهده می گیرند و در امر یادگیری به یکدیگر کمک می کنند. این شیوه روش مفیدی جهت آماده کردن دانشجویان جهت اجرای نقشهای آتی می باشد. از آنجا که این روش در جهت یادگیری دانشجویان پرستاری در ترمهای اولیه ورود به دانشگاه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش همسان به همسان بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی انجام شده است. مواد و روشها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر 73 نفر از دانشجویان پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (36 دانشجو) و گروه مداخله (37 دانشجو) اختصاص یافتند (ورودی نیم سال متفاوت). دانشجویان ترم 5 و 6 به عنوان اموزش دهنده همسان بودند. هر دو گروه توسط عضو هیات علمی آموزش دیدند. گروه مداخله پروسیجرها را توسط دانشجویان راهنما و گروه کنترل با حضور مربی تمرین کرده و رفع اشکال نمودند. ارزشیابی توسط عضو هیات علمی بی اطلاع از گروه و توسط یک چک لیست 20 نمره ای یکسان صورت گرفت. جهت بررسی روایی از روش روایی محتوی و جهت پایایی ارزیابی ها از روش توافق بین مشاهده گرها با میزان 79/0=r استفاده شد. یافته ها: میانگین سنی 73 شرکت کننده که کلا مونث بودند 28/18 سال، با حداقل 18 سال و حداکثر 21 سال، بود. میانگین سنی گروه کنترل 29/18 سال و میانگین سنی گروه مداخله 27/18 سال بود. اختلاف سنی دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود (24/0p=). بررسی نتایج نشان داد میانگین نمره در گروه تجربی 91/2±78/15و در گروه کنترل 48/3±37/15 بود آزمون تی مستقل تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (59/0p=). نتیجه گیری: نمره مهارتهای عملی دانشجویانی که از روش آموزش همسان به همسان استفاده کرده بودند. مشابه گروه کنترل بود که نشان می دهد این شیوه می تواند مانند آموزش توسط مدرسین موثر باشد. بنابراین پیشنهاد می شود در آموزش دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی از دانشجویان ترم بالاتر به عنوان همتا در یادگیری در گروههای کوچک استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش همسان به همسان، دانشجویان پرستاری، مرکز مهارتهای بالینی
متن کامل [PDF 210 kb]   (3085 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/7/19 | پذیرش: 1391/11/25 | انتشار: 1391/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajihosseini F, Izadi A, Mahboobi M, Mohammadtabar R. Effect of Peer Education on Practical Skills Learning of Nursing Students in Clinical Skill Lab (CSL) of Mazandaran University of Medical Sciences. mededj 2013; 1 (1) :13-17
URL: http://mededj.ir/article-1-22-fa.html

حاجی حسینی فاطمه، ایزدی احمد، محبوبی معصومه، محمدتبار رقیه. بررسی تاثیر آموزش همسان به همسان بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله آموزش پزشکی. 1391; 1 (1) :13-17

URL: http://mededj.ir/article-1-22-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)