[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 12-1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 40-44 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نتایج دو مرحله ارزشیابی استاد از دیدگاه فراگیران
محمد تقی پور درزی، ایمان جهانیان* ، غلامرضا بینش پژوه
MD دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (5144 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: استفاده از نظرات فراگیران یکی از روشهای مناسب برای مطالعه و به سازی آموزش مدرسین است. همواره فرایند اجرای ارزشیابی و نمره حاصله امری چالش برانگیز بوده است که بر این اساس، هدف این مطالعه مقایسه نمره ارزشیابی استاد در 2 مرحله توسط فراگیران بوده است. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی110 دانشجو طی 3 نیمسال متوالی از نیمسال دوم سال تحصیلی 89-88 الی نیمسال دوم 90-89 و برای 6 درس شرکت داشتند. نظر خواهی توسط فرم شماره 3 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشتمل بر 13 سوال انجام شد. ارزشیابی نخست توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل در هر نیمسال انجام شد. دومین ارزیابی توسط استاد مربوطه در آخرین جلسه کلاس درس صورت گرفت. از آزمون های آماری t زوج و ویلکاکسون در محیط نرم افزار SPSS نسخه 15 برای مقایسه استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون t زوج حاکی از عدم اختلاف معنی دار میانگین نمره کل دو ارزیابی بود (46/0=p). برای مقایسه میانگین هر سوال پرسشنامه به تنهایی در اولین و دومین ارزیابی بدلیل عدم توزیع نرمال از آزمون ویلکاکسون استفاده شد که نتایج نشاندهنده عدم اختلاف معنی دار برای تمام 13 سوال بوده است. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که زمان ارزشیابی تاثیر معنی داری بر نمره ارزشیابی استاد ندارد. همچنین اختلافی بین نمره ارزشیابی حاصله توسط استاد و شخص دیگر وجود ندارد. ضمنا توصیه می شود چنانچه قرار است از نتایج برای اخذ تصمیمی در مورد استاد استفاده شود می‌بایست چند نیمسال متوالی ارزیابی صورت گیرد و اساتید از رتبه خود در مقایسه با سایر همکاران مطلع شوند.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، استاد، فراگیران
متن کامل [PDF 218 kb]   (583 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
* نشانی نویسنده مسئول: بابل - میدان شهید کشوری - خیابان گنج افروز - دانشگاه علوم پزشکی بابل
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

. Taghipour-Darzi M, Jahanian M, Bineshpajooh H. Comparing Two Stages of Teacher Assessment From Students Prospective. 3. 2013; 1 (1) :40-44
URL: http://mededj.ir/article-1-27-fa.html

تقی پور درزی محمد، جهانیان ایمان، بینش پژوه غلامرضا. مقایسه نتایج دو مرحله ارزشیابی استاد از دیدگاه فراگیران . 1. 1391; 1 (1) :40-44

URL: http://mededj.ir/article-1-27-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3741