[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر مداخلات اثربخشی آموزش مجازی در فراگیران علوم پزشکی
علی پورحبیب ، فاطمه فتوکیان ، زهرا فتوکیان*
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (186 مشاهده)

سابقه و هدف: : با وجود محبوبیت آموزش آنلاین، بحث در مورد اثربخشی آن همچنان ادامه دارد. با توجه به شکاف دانشی موجود در زمینه چالش های آموزش آنلاین، مطالعات اندکی در باره ی مداخلات موثر بر غلبه بر موانع آموزش مجازی (آنلاین) در دانشجویان علوم پزشکی وجود دارد. لذا مطالعه جاضر با هدف مروری بر مداخلات اثربخشی آموزش مجازی در فراگیران علوم پزشکی انجام شد.
مواد و روش ها: یک مطالعه مروری از نوع توصیفی جهت بررسی مداخلات اثربخشی آموزش مجازی در فراگیران علوم پزشکی انجام شد. جستجوی کامپیوتری و کتبی مقالات بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی از پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Ovid، Science Direct، Elsevier، IranMedex انجام شد. پس از جستجو، 15 مقاله براساس معیارهای پژوهش انتخاب شد. این مطالعات براساس چارچوب مرور مقالات Braden & Sidani  مورد بررسی و نقد قرار گرفتند.
یافته ها: یافته های مرور بر متون نشان داد که آموزش مجازی از طریق مداخلات و روش های نوین ممکن است تأثیر مثبتی بر مشارکت دانشجویان سال های اول در یادگیری آنان داشته باشد. اما این یافته را باید در نظر داشت که به دلیل نگرانی های روش شناختی در مورد شواهد سطح پایین ناشی از کمبود مطالعات کافی در اینزمینه، عدم وضوح و توضیحات در مورد نوع مطالعه، عدم رعایت استانداردهای مطالعات مداخله ای و ضعف معیارهای برایندی نیاز به بررسی های بیشتر می باشد.
 نتیجه گیری: همچنان شکاف های دانش کلیدی در زمینه رفع چالش ها و موانع اثربخشی آموزش مجازی وجود دارد. لذا پیشنهاد شود که با توجه به نیاز روز دانشگاهها به اموزش مجازی، مطالعات آینده به سمت راهکارهای رفع موانع آموزش مجازی حرکت نمایند و بدین ترتیب باعث بهبود برایندهای یادگیری و مشارکت فراگیران نظام سلامت شوند.

واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، آموزش پزشکی، مداخلات، یادگیری، دانشجویان
متن کامل [PDF 573 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/1/11 | پذیرش: 1404/3/7 | انتشار: 1404/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourhabib A, Fotokian F, Fotokian Z. A review of the effectiveness of virtual education interventions in medical science learners. mededj 2025; 14
URL: http://mededj.ir/article-1-530-fa.html

پورحبیب علی، فتوکیان فاطمه، فتوکیان زهرا. مروری بر مداخلات اثربخشی آموزش مجازی در فراگیران علوم پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-530-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)