[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دانش، نگرش و رفتار دانشجویان علوم بالینی و پایه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد بحران کووید-19
زهره خوش گفتار ، طاهره آقاجانی ، سمیه سهرابی*
گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (907 مشاهده)

سابقه و هدف: در ابتدای شیوع پاندمی کرونا، عدم شناخت کافی در خصوص ماهیت بیماری، راه‌های انتقال و عوامل مؤثر در شدت بیماری، نگرانی و اضطراب شدیدی را ایجاد کرده بود. باتوجه‌به اینکه دانشجویان علوم پزشکی در ارتباط نزدیک با افراد هستند، لازم است سطح دانش، نگرش و رفتار آن‌ها در مواجه با کووید-19 سنجیده شود تا در صورت نیاز، اقدامات مناسب در راستای ارتقای آگاهی و نگرش آنان صورت گیرد. در همین راستا، مطالعه حاضر باهدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان علوم بالینی و پایه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد کووید-19 انجام شد.
مواد و روش­ها:  این مطالعه به‌صورت مقطعی با مشارکت 308 نفر از دانشجویان علوم بالینی و علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت طبقه‌بندی‌شده انجام و داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه مطالعه بانیاس ( Baniyas)جمع‌آوری و وارد نرم‌افزار آماری SPSS-26 شده و داده‌های کمی با استفاده از آزمون‌های توصیفی و Chi-Square تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: از افراد شرکت کننده در مطالعه231 (% 8/74) زن و بقیه مرد بودند. دانشجویان علوم پایه و بالینی دانش خوبی در مورد عامل بیماری، انتقال از حیوان به انسان، راه های انتقال بین انسآن‌ها، علائم ، بهترین تست تشخیصی، درمان، راه های کاهش شیوع بیماری، مراقبت های افراد مثبت بدون علامت، انتقال بیماری در افراد مبتلا و بدون تب و انتقال بیماری در کودکان و بزرگسالان جوان داشتند. دانشجویان علوم بالینی و پایه نگران ابتلا خود و از اعضای خانواده به بیماری بودند.
نتیجه‌گیری: دانشجویان سطح بالایی از دانش، نگرش خوب و اقدامات خوب را نسبت به همه‌گیری  کوید-19 نشان دادند. بااین‌وجود، آنها نگران ابتلا هم خود و هم اعضای خانواده خود بودند.

واژه‌های کلیدی: کووید-19، همه‌گیری، دانش، نگرش، عملکرد
متن کامل [PDF 526 kb]   (290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/9 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1402/8/24
فهرست منابع
1. Peteet JR. COVID-19 Anxiety. Journal of Religion and Health. 2020:1.
2. Licata F, Oliverio A, Di Gennaro G, Nobile CGA, Bianco A. Insight on knowledge, risk perception and practices to prevent the spread of covid-19: a cross-sectional study among Italian university students. Applied Sciences. 2021;11(19):9031.
3. Hasan H, Raigangar V, Osaili T, Neinavaei NE, Olaimat AN, Aolymat I. A cross-sectional study on university students’ knowledge, attitudes, and practices toward COVID-19 in the United Arab Emirates. The American journal of tropical medicine and hygiene. 2021;104(1):75.
4. Noori M, Kheirandish M, Abbasian H, Nouri R. A literature review: Knowledge Hoarding and comparing it with Knowledge Hiding. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge. 2022;5(2).
5. Gautret P, Lagier J-C, Parola P, Meddeb L, Mailhe M, Doudier B, et al. Hydroxychloroquine and azithromycin as a treatment of COVID-19: results of an open-label non-randomized clinical trial. International journal of antimicrobial agents. 2020;56(1):105949.
6. Baniyas N, Sheek-Hussein M, Al Kaabi N, Al Shamsi M, Al Neyadi M, Al Khoori R, et al. COVID-19 knowledge, attitudes, and practices of United Arab Emirates medical and health sciences students: A cross sectional study. PLoS one. 2021;16(5):e0246226.
7. Hatabu A, Mao X, Zhou Y, Kawashita N, Wen Z, Ueda M, et al. Knowledge, attitudes, and practices toward COVID-19 among university students in Japan and associated factors: An online cross-sectional survey. PloS one. 20. (15).
8. Prasad Singh J, Sewda A, Shiv DG. Assessing the knowledge, attitude and practices of students regarding the COVID-19 pandemic. Journal of Health Management. 2020;22(2):281-90.
9. Peng Y, Pei C, Zheng Y, Wang J, Zhang K, Zheng Z, et al. Knowledge, attitude and practice associated with COVID-19 among university students: A cross-sectional survey in China. 2020.
10. Alves RF, Samorinha C, Precioso J. Knowledge, attitudes and preventive behaviors toward COVID-19: a study among higher education students in Portugal. Journal of Health Research. 2020;35(4):318-28.
11. Noreen K, Rubab Z-E-, Umar M, Rehman R, Baig M, Baig F. Knowledge, attitudes, and practices against the growing threat of COVID-19 among medical students of Pakistan. PloS one. 2020;15(12):e0243696.
12. Khasawneh AI, Humeidan AA, Alsulaiman JW, Bloukh S, Ramadan M, Al-Shatanawi TN, et al. Medical students and COVID-19: knowledge, attitudes, and precautionary measures. A descriptive study from Jordan. Frontiers in public health. 2020;8:253.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khoshgoftar Z, aghajani T, sohrabi S. Investigation of the Knowledge, Attitudes, and Behaviors of Clinical and Basic Science Students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences Regarding the COVID-19 Crisis. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-469-fa.html

خوش گفتار زهره، آقاجانی طاهره، سهرابی سمیه. بررسی دانش، نگرش و رفتار دانشجویان علوم بالینی و پایه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد بحران کووید-19. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)