[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 69-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش الکترونیکی با آموزش کارگاهی بر میزان یادگیری مراقبت از بیماران مبتلا به دیس ریتمی‌های قلبی در دانشجویان پرستاری
سمیه اکبری فارمد ، هنگامه امیری ، مهرنوش خشنودی فر*
دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (2407 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه گرایش روزافزونی نسبت به آموزش الکترونیکی وجود دارد و از طرفی هنوز استفاده از روش‌های تدریس کارگاهی نیز موردتوجه است. این پژوهش باهدف تعیین مقایسه‌ای تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر میزان یادگیری مراقبت از بیماران مبتلا به دیس‌ریتمی‌های قلبی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه نیمه‌تجربی دوگروهی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود که بر روی 60 نفر از دانشجویان کارشناسی سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1398 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون چهارگزینه‌ای بود. پیش‌آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه قبل و بعد از آموزش انجام شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 21-SPSS با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره یادگیری در گروه آموزش الکترونیکی و آموزش کارگاهی به ترتیب 68/2±29/11 و 35/1±41/10 بود. نتایج حاکی از آن بود که آموزش الکترونیکی و آموزش کارگاهی هر دو بر یادگیری دانشجویان مؤثر هستند، اما تفاوت معنی‌داری بین تأثیر دو روش آموزشی الکترونیکی و کارگاهی بر میزان یادگیری یافت نشد (05/0<P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مقایسه نتایج میزان یادگیری دو روش آموزش کارگاهی و آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری را نشان ندادند اما ازآنجاکه آموزش الکترونیکی، یکی از نیازهای اساسی آموزش امروزی در همه سطوح (خصوصاً در دوران پاندمی کووید 19) است و از مزایایی چون انعطاف‌پذیری، استقلال زمانی و مکانی و مقرون‌به‌صرفه بودن و ... برخوردار است و می‌تواند جایگزین یا مکمل روش سنتی کارگاهی که روشی زمان‌بر، هزینه‌بر و دارای محدودیت های زیادی برای شرکت‌کنندگان است، شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، آموزش کارگاهی، دیس‌ریتمی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 708 kb]   (741 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1400/10/15
فهرست منابع
1. Azadbakht L, Haghighatdoost F, Esmaillzadeh A. Comparing the effect of teaching based on problem solving method versus lecturing method regarding first diet therapy course for students of nutritional science. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):1093-1101(Persian).
2. Vafaee Najar A, Mohammadi M, Khiabani B, Ibrahimpour H. Attitude and Performance of Faculties Towards the Implementation of the Electronic Learning System (ELS) in Mashhad University of Medical Sciences (MUMS) in 2009. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11(2):120-127(Persian)
3. Kelly FS, McCain T, Jukes I. Teaching the digital generation: No more cookie-cutter high schools: Corwin Press. 2008; 28(21): 40-50
4. Khan, Badrul. Measuring e-learning design delivering, implementation and evaluation. Pennsylvania: Idea Group Inc(IGI),2005
5. Emami1 H, Aghdasi2 M, Asousheh2 A. Electronic learning in medical education. Research in Medicine. 2009; 33 (2):102-111(Persian)
6. Vat, K.H. 2006. Developing a Learning Organization Model for Problem-Based Learning: The Emergent Lesson of Education from the IT Trenches. Journal of Cases on Information Technology, 8 (2) 82-110
7. Mosadegh H, Kharazi S K, bazargan A. The Feasibility Study for Implementation of Electronic Learning in the Gas Company of Yazd Province. 2011; 26 (3):547-569(Persian)
8. Reid, T and L. Stewart. Processes of preperty management planning workshops- experiences in South East queensland, proceedings of the Australian Pacific Extention Conference, Goldcoast Australia.1993; 2: 429-434
9. Yazdani S, Akbari-Farmad S. Providing the Meta-Model of Development of Competency Using the Meta-Ethnography Approach: Part 1: Reviewing the Available Models of Competency Development. Journal of Medical Education. 2016 Jan 1;15(2):65-74
10. Hajizadeh A. Azizi Gh. Kehan G. Analyzing the opportunities and challenges of e-learning in the Corona era: An approach to the development of e-learning in the post-corona.Journal of Research in Teaching. Vol 9.No 1, Spring 2021. Pages: 174-204
11. Ray, E. The Visions program of organebury-calhaum technical college presents a commanication skill enhancement workshop for the patient managment. Publication: U. S: Illinois.1994
12. Vat, K.H. Developing a Learning Organization Model for Problem-Based Learning: The Emergent Lesson of Education from the IT Trenches. Journal of Cases on Information Technology, 2006: 8 (2) 82-110
13. Marit, W.S. and Maki, R. H.Multimedia comprehension skill predicts differential outcomes of Web-based and lecture courses. Journal of Experimental Psychology: Applied.2002;8: 85-98
14. Andersen KM, Avery MD. Faculty Teaching Time: A Comparison of Web-Based and Face-to-Face Graduate Nursing Courses. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2008; 5(1): 1-12
15. Michael WJ, Lennon R. Multi course comparison of traditional versus web-based course Dlivery systems; 2007; 4(2)
16. Ahrari kh, alizadeh sh, alizadeh m.r. effect of workshop compares to lecture on the study and learning sterategies of nursing and midwifery students of arak branch of azad university.2013;8(3):23-32(persian)
17. basir shabestari S, sarchami R, shirinbak I, sefidi F. valuation of the effect of the Workshop on drug prescription for oral disease for dental students of Qazvin University of Medical Sciences during 2010-11. J Med Educ Dev. 2012; 4 (7):26-30(Persian)
18. Adib J, Nehrir B, Vafadar Z. Effect of educational workshop on improving the critical thinking skills in nursing student. 3 JNE. 2017; 6 (1):1-8(Persian)
19. Exel M, Gentil S, Michau F, Rey D.Simulation workshop and remote laboratory: two Web-based training approaches for control, Proceedings of the 2000 American Control Conference.2019. ACC (IEEE Cat. No.00CH36334)
20. Vogt, G.Student assessment of learning gains (SALGains). Business Communication Quarterly.2005; 68(1) 36-43
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Farmad S, amiri H, khoshnodifar M. Comparison of The Effect of E-Learning and Workshop on Learning Care of Patients with Cardiac Dysrhythmias in Nursing Students. mededj 2022; 10 (1) :59-69
URL: http://mededj.ir/article-1-395-fa.html

اکبری فارمد سمیه، امیری هنگامه، خشنودی فر مهرنوش. مقایسه تأثیر آموزش الکترونیکی با آموزش کارگاهی بر میزان یادگیری مراقبت از بیماران مبتلا به دیس ریتمی‌های قلبی در دانشجویان پرستاری. مجله آموزش پزشکی. 1400; 10 (1) :59-69

URL: http://mededj.ir/article-1-395-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)