گروه پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده: (189 مشاهده)
مقدمه: آموزش بیمار مهمترین نقش پرستار در مراقبت بیمار محور است و جزو مسولیت آنها بوده ولی متاسفانه موضوع بی مفهوم توصیف شده. افزایش بینش مدیران به نگرش پرستاران در آموزش بیمار برای برنامه ریزی مدیریتی به انها کمک خواهد کرد لذا این مطالعه جهت بررسی موانع آموزش بیمار از دیدگاه پرستاران مراکز آموزشی درمانی بابل انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش تحلیل محتوای قرار دادی، با مشارکت 20پرستار انجام شد.محیط پژوهشبیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل و جامعه پژوهش و نمونه ها پرستاران آنجا بودند. انتخابمشارکت کنندگانمبتنیبرهدف،روشگلولهبرفی و استراتژیحداکثرتنوع بود. دادها بامصاحبهنیمهساختار یافتهفردی جمع آوری و با تحلیل محتوی گرانهایم و لاندمن[1] (2004) تحلیل شد. مدیریت داده با نرم افزار MAXQDA10 بود.
یافتهها: از تحلیل داده ها11طبقه اصلی و 4درونمایه شامل: موانع مدیریتی(عدم حمایت از سوی مدیران جهت رفع نیازهای آموزشی، غفلت آموزشی)، موانع مرتبط با پرستاران(کمبود وقت بدلیل تراکم کاری زیاد، بی اعتقادی به آموزش، عدم وجود انگیزه کافی)، موانع مرتبط با بیماران( ضعف دانش و نا آگاهی بیمار، اعتقاد متزلزل، وضعیت جسمی و روحی نامناسب بیمار)، موانع سازمانی( عدم تناسب تعداد بیمار و پرستار، تجهیزات ناکافی، محیط نامناسب جهت آموزش) استخراج شد.
نتیجه گیری : چالشهای آموزش بیمارشامل موانع مدیریتی، سازمانی،موانع مربوط به بیمار و پرستاری است که موانع مدیریتی و پرستاری محسوستر بوده لذا همسوسازی مدیران در این زمینه و افزایش مهارتهای اموزشی پرستاران ضروری است.
Rahmani N, Nabavian M, Afshari A. Explaining barriers to patient education from nurses' perspective in Babol city educational and medical centers - A qualitative content analysis study. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-532-fa.html
رحمانی نرگس، نبویان ماجده، افشاری علی. تبیین موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر بابل _یک مطالعه تحلیل محتوی کیفی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()