مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده: (212 مشاهده)
سابقه و هدف:کتاب به عنوان یکی از عوامل کلیدی مؤثر در آموزش، بعد از معلم، شناخته میشود. ترمینولوژی پزشکی نیز حوزهای مهم در علوم پزشکی است که به بررسی واژگان و اصطلاحات مرتبط با پزشکی میپردازد. بنابراین این مطالعه به بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل از محتوای کمک آموزشی کتاب "ترمینولوژی پزشکی برای حرف پزشکی" پرداخته است. مواد و روش ها:این کتاب به 260 دانشجو به صورت تصادفی ارائه شد. برای ارزیابی تأثیر کتاب، از دو سطح هرم کرک پاتریک استفاده گردید. در سطح اول، واکنش (رضایت) فراگیر نسبت به کتاب مورد بررسی قرار گرفت و با پرسشنامه قلی پور مقدم و همکاران اندازهگیری شد. در سطح دوم، میزان یادگیری دانشجویان از طریق آزمونهای درس ترمینولوژی پزشکی سنجیده شد. یافته ها:در این مطالعه، 260 نفر از دانشجویان پزشکی ورودیهای 1401-1399 با میانگین سنی 75/1±58/19سال شرکت کردند که 4/50% (131 نفر) آنها مونث بودند. در ارزیابی رضایت از کتاب، سوال 1 (جذاب و لذتبخش بودن) کمترین میانگین (72/0±33/4) و سوال 3 (ارتقاء مهارت برای کار در آینده) بیشترین میانگین (88/5±0/4) را به خود اختصاص دادند. در بررسی گزینههای پاسخ با طیف لیکرت 5 قسمتی، سوال 3 و سوال 4 حدود 7/62% "رضایت خیلی زیاد" داشتند، در حالی که سوال 2 (ترغیب برای مطالعه) کمترین درصد "خیلی زیاد" (8/55%) را داشت. میانگین کل پرسشنامه 7/3±08/22از 25 امتیاز به دست آمد. بررسی یادگیری دانشجویان با نمرات پایان ترم درس ترمینولوژی نشان دهنده نمره 68/4±04/19 بود. نتیجه گیری:نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بکارگیری کتاب ترمینولوژی پزشکی می تواند موجب ارتقای میزان رضایت (واکنش) و یادگیری دانشجویان علوم پزشکی گردد.
Rafati-Rahimzade M, Rafati-Rahimzade M. Examining the level of satisfaction of Babol University of Medical Sciences students with the educational support content of the book "Medical Terminology for Medical Professions". mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-507-fa.html
رفعتی رحیم زاده مهرآور، رفعتی رحیم زاده مهرداد. بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل از محتوای کمک آموزشی کتاب "ترمینولوژی پزشکی برای حرف پزشکی". مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()