[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط خصوصیات دموگرافیک با توانمندی حرفه ای در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل
فاطمه هجرتی ، مریم قائمی امیری ، عفت خدادادی*
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (333 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش پزشکی معمولاً با آموزش علوم پایه زیست پزشکی آغاز شده و با یادگیری در دوره‌های بالینی پایان می‌یابد. سهم قابل توجهی از برنامه­های آموزش بالینی در شکل­­ ‌دهی توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان ضروری می­باشد. ناکافی بودن تجربه بالینی در طول دوره تحصیل منجر به کاهش میزان یادگیری، افزایش استرس و ترس از ناتوانی در انجام کارهای بالینی می­شود. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی توانایی دانشجویان در انجام مهارت های بالینی به انجام رسید.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر بصوزت مقطعی -توصیفی صورت پذیرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. پژوهشگر بعد از تهیه لیست دانشجویان، با حضور در بخشهای کلینیک به توزیع پرسشنامه پرداخت. داده­ها پس از جمع آوری وارد نرم‌افزار SPSS شد و با شاخص های توصیفی و آزمون­های تی تست مستقل، آنووا و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و P < ۰/۰۵ معنی دار تلقی گردید.
یافته‌ها: در این پژوهش تعداد ۷۱ نفر دانشجو دندانپزشکی شرکت کردند. تعداد دانشجویان دختر (۷/۵۷%) بیشتر از دانشجویان پسر (۳/۴۲%) بود. بیشتر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (۲/۵۹%) میزان توانایی خود را بالا ارزیابی کردند. در این مطالعه بیشترین میزان توانایی دانشجویان مربوط به کشیدن دندان­های شیری بود و پایین­ترین میزان توانایی در درمان بیماران با مشکلات سیستمیک گزارش شد.
نتیجه‌گیری: کمبودها در تجارب آموزشی مسأله ساز هستند زیرا کیفیت تجارب آموزشی دندانپزشکی کودکان با نگرش و رفتار حرفه­ای دندانپزشکان و تمایل آنها به ارائه انواع درمان­های مختلف برای کودکان مرتبط است. بنابراین احتمال درمان کودکان توسط دندانپزشکان با تجربیات آموزشی بیشتر، بیشتر از دندانپزشکان با تجربیات آموزشی کمتر است.
واژه‌های کلیدی: دموگرافیک، توانمندی حرفه ای، دندانپزشکی
متن کامل [PDF 531 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hejrati F, Ghaemi-Amiri M, Khodadadi E. Investigating the relationship between demographic characteristics and professional competence in dental students of Babol University of Medical Sciences. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-483-fa.html

هجرتی فاطمه، قائمی امیری مریم، خدادادی عفت. بررسی ارتباط خصوصیات دموگرافیک با توانمندی حرفه ای در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-483-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)