[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی کوریکولوم آموزشی جدید فلوشیب فوق‌تخصصی خون و سرطان کودکان
بابک عبدالکریمی* ، حسن ابوالقاسمی ، محمد فرانوش ، پیمان عشقی ، بی بی شهین شمسیان ، نادر ممتازمنش ، بیژن کیخایی ، مهدی شهریاری ، آرش القاسی ، فاطیما ملک
گروه کودکان،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، لرستان، ایران.
چکیده:   (1011 مشاهده)
سابقه و هدف: خون و سرطان کودکان در زمره علومی است که با داشتن پژوهش‌های وسیع و متعدد در زمینه‌های مختلف در فواصل زمانی کوتاه دچار تغییرات و رشد تکاملی است. در این مطالعه بر اساس سرفصل‌های جدید هماتولوژی و آنکولوژی کودکان در دنیا و نظر اعضای هیات رئیسه و اعضای انجمن، کوریکولوم جدید تدوین شد.
مواد و روش­ها: پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی انجمن خون و سرطان کودکان بود که در طراحی سؤال با انجمن همکاری داشتند. بر اساس جدول مورگان شرکت‌کنندگان با روش تصادفی انتخاب شدند. مطالعه دارای دو گام کمی و کیفی بود که در سال 1400 انجام شد. اطلاعات توسط پرسش‌نامه محقق ساخته جمع‌آوری شد. موارد بررسی شده عبارت بودند از: فراگیری اصول طبابت نوین مثل طبابت مبتنی بر شواهد و استدلال بالینی فراگیری اصول اخلاق پزشکی، مهارت‌های مطالعه دروس، درک رویه‌های قانونی، توانایی تحقیقات و پژوهش و جستجوی الکترونیک، کفایت سرفصل‌های آموزشی، رضایت از آموزش اساتید، میزان وابستگی علمی به اساتید بعد از فارغ‌التحصیلی، نیاز به دوره‌های تکمیلی، روش فعلی ارزیابی فلوها، مهارت اعلام خبر بد، توانایی علمی اساتید متناسب برای تدریس مباحث فعلی،  مشارکت در آموزش دستیاران. پرسش‌نامه ارزشیابی بر اساس مدل کرک پاتریک و بر اساس طیف لیکرت (خیلی زیاد تا خیلی کم) نمره‌گذاری شده بود. در بخش کیفی جمع‌آوری نظرات کمیته راهبردی انجمن خون و سرطان کودکان به روش بارش افکار انجام گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها دررابطه‌با میزان مطلوب‌بودن عوامل مورد ارزشیابی به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بازنگری در وضعیت موجود کوریکولوم آموزشی فلوی فوق‌تخصصی خون و سرطان کودکان باتوجه‌به نیازهای فعلی کشور امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
واژه‌های کلیدی: کوریکولوم آموزشی، خون و سرطان کودکان، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 554 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/21 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
فهرست منابع
1. Bharvad, A. j. (2010). Curriculum Evaluation. International Research Journal. 1(12): 72-74
2. . Stufflebeam, D. L & Shinkfield, A. J. (2007). Evaluation Theory, Models, and Applications. San Francisco: Jossey Bass.
3. Tan, S, Lee, N & Hall, D. (2010). CIPP as a Model for Evaluating Learning Spaces.
4. Scriven, M. (2007). The Logic of Evaluation. Dissensus and the Search for Common, OSSA, Windsor: 1-16
5. Stufflebeam, D. L & Shinkfield, A. J. (2007). Evaluation Theory, Models, and Applications. San Francisco: Jossey Bass.
6. Stufflebeam, D. L. (2003). The CIPP Model for Evaluation. Presented at the 2003 Annual Conference of the Oregon Program Evaluators Network. Portland, Oregon.
7. karimi moonaghi, H., Raffe, S. The CIPP a Model for Evaluation. Navid No, 2022; 25(82): 91-101. doi: 10.22038/nnj.2023.64789.1347.
8. Zamani Z, Asadi I, Ameri Z. The need to modify the educational curriculum of medical sciences due to coronavirus (COVID-19) .J Horizon Med Education Development .
9. Mohammadzadeh S, Jafari P, Jamali A, Hosseini MA. Underlying factors of lifelong learning in nursing education. Journal of Islamic Azad University. Vol: 29, Number 4, Winter 98, P: 357 -369.
10. Chehre Gosha M, Kalantari S, Joybari L, Araghian Mojarad F. Hidden curriculum management using group rethinking to achieve clinical competence.. (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). Twelfth Year No. 5 (consecutive 32, February and March 2015 p: 791-92.
11. Dibavajari T, Yamini Dozi Sorkhabi M, Arefi M, Fardanesh H. Conceptualization of higher education curriculum planning patterns (experiences and achievements). Fall 2011, Vol: 8, Number 30, p: 48 - 62.
12. Mohammadi Mehr M. A study of the status of the traditional curriculum of general medicine from the perspective of students. Quarterly Journal of Nursing and Physician in War / Issue 8 / Year 3 / Fall '94.
13. Alizadeh M, Sayyah Melli M. The view of medical interns about the problems of clinical education of Tabriz Medical School and the solutions to them. Iranian Journal of Medical Education, Vol: 5, Issue 14 of Special Issue of the 7th National Conference on Medical Education.
14. Zolfaghari B. Planning a change in medical education. Iranian Journal of Medical Education . Winter 2010, Vol: 10, Number 5 (29 in a row) (Special Issue of Education Development.
15. Mirzaei A, Shamsizad M, Mirzaei Z, Nasrollahi A.The views of professors and students of Ilam University of Medical Sciences regarding the evaluation system of professors by students. National Conference on Medical Education. 1393, Vol: 15.
16. Karimian Z, Kojouri J, Saqib MM. Analytical on the methods of teaching evidence-based medicine in universities inside and outside the country. Analytical Journal on the methods of teaching evidence-based medicine. Spring, 94 Vol: 6 Issue 1.
17. Sahebi Hagh MH, Khadivi A, Soheili A, Moqbeli G, Khajeh Goodari M, Valizadeh L. Content and executive challenges facing the Iranian Nursing PhD curriculum: A critical look based on the Delphi technique. Journal of Nursing and Midwifery. Vol:15 Number 6 P: 424-439 Sep 96.
18. Jaberikini, Faqihi A, Nikoimani, Daryazadeh S. Challenges of Implementing a General Dental Curriculum from Students' Perspectives: A Qualitative Study. Journal of Mashhad Dental School / Year 7931 / Vol: 24 / Number 2.
19. Ebrahimi S, Shayek SS, Hakimaneh SMR. Comparison of the achievement of educational goals of the Prosthodontics Department of the Shahed Dental School in the approved curricula in 2000 and 2012. Bimonthly Scientific-Research Journal of Shahed Salbistovhth-No. 411D 4318.
20. Ansari Moghadam S, Shokouhinia R, Hosseini Tabatabai S, Risbaf Fakour S, Ansari Moghadam S, Naebi M. Determining the achievement of educational goals of preoperative restorative groups of Zahedan Dental School in the year 1994-93. Journal of Mashhad Dental School / Year 6931 / Vol: 16 / Number 2
21. Infallibility of Noah. Concepts and changed patterns in centralized and decentralized curriculum in medical education. Conference on Concentration and Decentralization in the Curriculum Planning Process. 1384.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolkarimi B, Abolghasemi, Faranoush M, Eshghi, Shamsian B S, Momtazmanesh, et al . Designing a New Educational Curriculum for Pediatric Blood and Cancer Specialist Fellowship. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-465-fa.html

عبدالکریمی بابک، ابوالقاسمی حسن، فرانوش محمد، عشقی پیمان، شمسیان بی بی شهین، ممتازمنش نادر، و همکاران. و همکاران.. طراحی کوریکولوم آموزشی جدید فلوشیب فوق‌تخصصی خون و سرطان کودکان. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-465-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)