[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 58-46 برگشت به فهرست نسخه ها
امکانات آموزشی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان از نظر دانشجویان گروه های مختلف علوم پزشکی
محمد مهتری آرانی ، سحر وصال ، مصطفی شریف خواه*
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (2802 مشاهده)
سابقه و هدف: با اینکه آموزش بالینی اصلی ترین بخش آموزش علوم پزشکی مرتبط با درمان را تشکیل می دهد، وجود مشکلات متعدد، دستیابی به اهداف آموزشی را در محیط های بالینی با مشکل مواجه ساخته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت امکانات آموزشی بیمارستان الزهراء اصفهان انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی انجام شد. 430 نفر دانشجوی کارآموز و کارورز سال های 96 و 97 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (پزشکی عمومی، پرستاری، مامایی، رادیولوژی، هوشبری و اتاق عمل) وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات چک لیست خودساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی در محیط نرم افزارSPSS استفاده شده است.
یافته‌ها: رضایتمندی دانشجویان از امکانات آموزشی بیمارستان الزهراء در مجموع 41% است.(خدمات آموزشی و پژوهشی 44% ، خدمات درمانی و تشخیصی% 5/43  و خدمات پشتیبانی% 5/37.رضایتمندی از گروه های آموزشی، کتابخانه، میزان بیماری دهی بیمارستان، همکاری بخش های تشخیصی، فضای کلاس ها، مدارک پزشکی و سمعی بصری خوب بوده (%50-70). در مقابل رضایتمندی از خدمات پژوهشی، تجهیزات و وسایل آموزش بالینی، بخش های بالینی، سازماندهی فضای آموزشی، پاویون و دریافت کمد، پارکینگ و حراست بسیار نامناسب بود (کمتر از 20 درصد).
 نتیجه‌گیری: امروزه در جهان دیدگاه دانشجویان عامل ضروری پایش کیفیت در دانشگاه ها محسوب می شود. با توجه به وسعت بالای این بیمارستان آموزشی و تعداد زیاد دانشجویان در حال آموزش آن در بیش از 35 رشته تحصیلی تخصصی توجه مسئولین آموزش در این راستا بسیار ضروری است.
واژه‌های کلیدی: امکانات آموزشی، بیمارستان، دیدگاه دانشجویان
متن کامل [PDF 982 kb]   (834 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1399/12/28
فهرست منابع
1. Gorden VN, Habley WR, Grities GR. Academic Advising. Second edition. San Francisco: Jossey-Bass; 2018
2. Alan C. Green, Wayne F. Koppes. Education facilities in the hospital for training. Annals of the New York Academy of Sciences.1988; 128: 661-9
3. Jokar F, Haghani F. [Nursing clinical education,the challenges facing: A Review Article]. Iranian Journal of Medical Education.2011; 10(5): 1153-1160
4. Pazargadi M, Afzali M, Javadzadeh Z, Alavimajd H. [A propositional model for head nurses' performance appraisal in university hospitals of Tehran]. Pejouhesh. 2005; 29(2): 187-193
5. Kebriaei A, Roudbari M. [Quality Gap in Educational Services at Zahedan University of Medical Sciences: Students Viewpoints about Current and Optimal Condition]. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(1): 53-61
6. Ala AR, Rajaei R. [Interns’ Satisfaction Rate from Educational Status of Emergency Ward in Emam Reza Hospital of Tabriz during Academic Years of 2007-2008]. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10(3): 238-245
7. EmamgholiKhoshehchin T, Shojae F, Ahmadnia E. [The Survey of Educational Facilities of the Hospitals from the Standpoint of Midwifery Student of Zanjan]. J Med Edu Dev. 2009; 1 (1) :53-60
8. Hosseiny N, Karimi Z, Malekzadeh J. [The Situation of Clinical Education Based on Nursing Students’ Opinion in Yasuj Nursing and Midwifery School]. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(2):171-175
9. Najarian S, Sajadi S, Nazemi F (Translators). [Introduction to Medical Device Technology]. Tehran; Amir Kabir University; 2020.
10. Konno J. [Hospital training methods and its problems for medical technician school students--from standpoint of educational facility (author's transl)]. RinshoByori. 1974; 22(1): 42-3
11. Omidvar S, Bakouee F, Salmalian H. [Clinical Education Problems: the Viewpoints of Midwifery Students in Babol Medical University]. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5 (2): 15-21
12. Haghani F, Mollabashi R, Jamshidian S, Memarzadeh M. [Physical Environment Status of Educational Clinics in Isfahan University of Medical Sciences: An Inseparable Part of Teaching-Learning Process in Clinic]. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 8 (2): 239-245
13. Delaram M. [Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students in Shahrekord University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education. 2006; 6 (2) :129-135
14. Zaighami R, .Faseleh M, Jahanmiri S, Ghodsbin F. [Nursing students’ viewpoints about the problems of clinical teaching]. The Journal of Qazvin University of Medical Sciences. 2014; 8(1): 51-55
15. Hughes O1, Wade B, Peters M. The effects of a synthesis of nursing practice course on senior nursing students' self-concept and role perception. J Nurs Educ. 1991; 30(2): 69-72
16. Khorsandi M, Khosravi Sh. [Evaluation of Clinical Education Nursing Students Perspective on Arak]. RahavardeDanesh. 2001; 5(1): 29-32
17. Shahbazi L, Salimi T. [Evaluation of Clinical Education Nursing & Midwifery Students Perspective on Arak]. Journal of Sadoughi University of Medical Sciences Yazd. 2000; 8(2): 79
18. Cheraghi F, Shamsaei F. [Senior nursing students perspective Hamedan University of Medical Sciences about Clinical Education]. Pejouhesh. 1998; 3(1): 156
19. Ghiasvandian Sh. [Effects of Clinical Teaching Associate (CTA) model on the clinical education of nursing students in selected hospitals in Tehran University of Medical Sciences]. Teb&Tazkye. 2014; 52: 10-17
20. Ghodsbin F, Shafakhah M. [Facilitating and Preventing Factors in Learning Clinical Skills from the Viewpoints of the Third Year Students of Fatemeh School of Nursing and Midwifery]. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7 (2): 343-352
21. Berimnejad L, Azarkerdar A, Haj Amiri P. [Survey of top 5 nursing students on effect of the development of clinical education in the School Nursing and Midwifery Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran]. Iranian Journal of Medical Education. 2003; (suppl 10) :64
22. Kelly C. Student's perceptions of effective clinical teaching revisited. Nurse Educ Today 2007; 27(8): 885-92
23. Wolf ZR, Bender PJ, Beitz JM, Wieland DM, Vito KO. Strengths and weaknesses of faculty teaching performance reported by undergraduate and graduate nursing students: a descriptive study. J Prof Nurs. 2004; 20(2): 118-28
24. Bowen JL, Salerno SM, Chamberlain JK, Eckstrom E, Chen HL, Brandenburg S. Changing habits of practice: transforming internal medicine residency education in ambulatory settings. J Gen Intern Med. 2015; 20(12): 1188-9
25. Mackway-Jones K, Walker M. Pocket guide to teaching for medical instructors. 1st ed. London: BMJ Books. 1999
26. Dent JA, Ker JS, Preece PE. Twelve tips for setting up an ambulatory care (outpatient) teaching center. Med Teach. 2001; 23(4): 345-50
27. Niknam F. [Problems in clinical training of teacher and student nurses and midwives in Tabriz University of Medical Sciences, 2004]. Nursing & Midwifery Journal of Tabriz University of Medical Sciences. 2006; 2(1): 20
28. Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Lotfi M, Aghazadeh A. [Assessing Clinical Education Fields from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Instructors in Tabriz University of Medical Sciences, 2006]. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7(2): 299-307
29. Dehghani H, Dehghani K, Fallahzadeh H. [The Educational Problems of Clinical Field Training Based on Nursing Teachers and Last Year Nursing Students Viewpoints]. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 5(1): 24-33
30. Mortazavi S, Razmara A. Medical Student Satisfaction in Different Educational Locations. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 1(3): 51-54
31. Jourabchi Z. [Assessment of midwifery clinical education at programming, quality and quantity of teacher and student]. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 2(0) :32
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mehtari araee M, vesal S, sharifkhah M. Opinion of Students of Medical Sciences about Educational Facilities in Isfahan Azahra Hospital. mededj 2021; 9 (1) :46-58
URL: http://mededj.ir/article-1-360-fa.html

مهتری آرانی محمد، وصال سحر، شریف خواه مصطفی. امکانات آموزشی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان از نظر دانشجویان گروه های مختلف علوم پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :46-58

URL: http://mededj.ir/article-1-360-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)