[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 30-45 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی دردستیابی به صلاحیت های بالینی بارویکرد یادگیری در حد تسلط دردانشکده پزشکی گرگان – مطالعه کیفی
محمدرضا یوسفی* ، میترا جودی
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (636 مشاهده)
سابقه و هدف: پزشکان نقش اساسی درحفظ و ارتقا سلامت جامعه داشته و پاسخگوی خدماتی هستندکه نیازمند صلاحیت آنان است. صلاحیت بالینی معیار اصلی اثربخشی آموزش می باشد و شامل توانمندی بکارگیری دانش و اطلاعات، ارتباط و مهارت های بین فردی، حل مشکل و مهارت های فنی دانشجویان می باشد. به منظور بهبود وتقویت مهارت ها و دستیابی به صلاحیت های بالینی دانشجویان پزشکی در راستای اهداف پزشکی پاسخگو، دوره یک ماهه آموزش صلاحیت های بالینی در بخش اورژانس اجرامی گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی در دستیابی به صلاحیت های بالینی با رویکرد یادگیری در حد تسلط در دانشکده پزشکی گرگان انجام شده است.
مواد و روش­ها: مطالعه به روش کیفی و با رویکرد مطالعه موردی با شرکت دانشجویان کارورز پزشکی دانشکده پزشکی گرگان انجام شده است. نمونه گیری براساس مبتنی برهدف و حجم آن تا اشباع داده ها می باشد. داده های مطالعه از طریق مصاحبه عمیق جمع آوری شده است. متن مصاحبه های استخراج شده با روش ون مانن در چهار مرحله مورد تحلیل محتوائی موضوعی قرارگرفتند و مضمون ها و کدهای مفهومی(تم) از آن استخراج شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده ها در قسمت ضرورت و فوائد شامل مضمون های نظامندی پایش و ارزشیابی آموزش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی، به کارگیری مدبرانه مهارت های تکنیکی، دانش، استدلال بالینی،عواطف وارزش ها در محیط های بالینی، ایجادفرصت آموزش وتمرین مهارت ها با صرف وقت بیشتر و پرورش نیروهای کارآمد درنظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه می باشد. درقسمت چالش ها شامل مهیا نبودن بسترمناسب زیرساخت ها و شفاف نبودن فضای آموزشی و سخت افزاری و تعداد زیاد دانشجویان در بعضی ازدوره ها، توجه ناکافی به جایگاه وکیفیت آموزش صلاحیت بالینی در بعضی از اساتید و در قسمت راهکارها شامل نظامندی پایش و ارزشیابی آموزش صلاحیت بالینی با ارتقا کیفیت آموزش، استفاده مفیدتر ازخدمات باحضور و فعالیت بیشتر پزشکان باتجربه، واقعی نمودن محیط آموزشی اورژانس می باشد.
نتیجه‌گیری: پرورش نیروهای کارآمد در نظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، با ایجاد فرصت آموزش و تمرین مهارت ها جهت دستیابی به صلاحیت بالینی میسر می گردد. لذا با شفاف نمودن فضای آموزشی و برتامه ریزی درسی مدون و با پایش و ارزشیابی نظامند، موجب ارتقای آموزش و دستیابی صلاحیت بالینی کارورزان می شود.
 
واژه‌های کلیدی: کارورز - صلاحیت بالینی - آموزش مبتنی بر دستاورد
متن کامل [PDF 992 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/12/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yosefi M R, jodi M. The View of Medical Intern Students in Achievement Clinical Competency with Learning Mastery Approach in Gorgan school of Medicine: Qualitative Study. mededj. 2020; 9 (1) :30-45
URL: http://mededj.ir/article-1-359-fa.html

یوسفی محمدرضا، جودی میترا. دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی دردستیابی به صلاحیت های بالینی بارویکرد یادگیری در حد تسلط دردانشکده پزشکی گرگان – مطالعه کیفی. آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :30-45

URL: http://mededj.ir/article-1-359-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)