[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 45-30 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی دردستیابی به صلاحیت های بالینی بارویکرد یادگیری در حد تسلط دردانشکده پزشکی گرگان – مطالعه کیفی
محمدرضا یوسفی* ، میترا جودی
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (2769 مشاهده)
سابقه و هدف: پزشکان نقش اساسی درحفظ و ارتقا سلامت جامعه داشته و پاسخگوی خدماتی هستندکه نیازمند صلاحیت آنان است. صلاحیت بالینی معیار اصلی اثربخشی آموزش می باشد و شامل توانمندی بکارگیری دانش و اطلاعات، ارتباط و مهارت های بین فردی، حل مشکل و مهارت های فنی دانشجویان می باشد. به منظور بهبود وتقویت مهارت ها و دستیابی به صلاحیت های بالینی دانشجویان پزشکی در راستای اهداف پزشکی پاسخگو، دوره یک ماهه آموزش صلاحیت های بالینی در بخش اورژانس اجرامی گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی در دستیابی به صلاحیت های بالینی با رویکرد یادگیری در حد تسلط در دانشکده پزشکی گرگان انجام شده است.
مواد و روش­ها: مطالعه به روش کیفی و با رویکرد مطالعه موردی با شرکت دانشجویان کارورز پزشکی دانشکده پزشکی گرگان انجام شده است. نمونه گیری براساس مبتنی برهدف و حجم آن تا اشباع داده ها می باشد. داده های مطالعه از طریق مصاحبه عمیق جمع آوری شده است. متن مصاحبه های استخراج شده با روش ون مانن در چهار مرحله مورد تحلیل محتوائی موضوعی قرارگرفتند و مضمون ها و کدهای مفهومی(تم) از آن استخراج شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده ها در قسمت ضرورت و فوائد شامل مضمون های نظامندی پایش و ارزشیابی آموزش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی، به کارگیری مدبرانه مهارت های تکنیکی، دانش، استدلال بالینی،عواطف وارزش ها در محیط های بالینی، ایجادفرصت آموزش وتمرین مهارت ها با صرف وقت بیشتر و پرورش نیروهای کارآمد درنظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه می باشد. درقسمت چالش ها شامل مهیا نبودن بسترمناسب زیرساخت ها و شفاف نبودن فضای آموزشی و سخت افزاری و تعداد زیاد دانشجویان در بعضی ازدوره ها، توجه ناکافی به جایگاه وکیفیت آموزش صلاحیت بالینی در بعضی از اساتید و در قسمت راهکارها شامل نظامندی پایش و ارزشیابی آموزش صلاحیت بالینی با ارتقا کیفیت آموزش، استفاده مفیدتر ازخدمات باحضور و فعالیت بیشتر پزشکان باتجربه، واقعی نمودن محیط آموزشی اورژانس می باشد.
نتیجه‌گیری: پرورش نیروهای کارآمد در نظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، با ایجاد فرصت آموزش و تمرین مهارت ها جهت دستیابی به صلاحیت بالینی میسر می گردد. لذا با شفاف نمودن فضای آموزشی و برتامه ریزی درسی مدون و با پایش و ارزشیابی نظامند، موجب ارتقای آموزش و دستیابی صلاحیت بالینی کارورزان می شود.
 
واژه‌های کلیدی: کارورز - صلاحیت بالینی - آموزش مبتنی بر دستاورد
متن کامل [PDF 992 kb]   (906 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/12/27
فهرست منابع
1. Zendejas B, Cook DA, Hernández-Irizarry R, Huebner M, Farley DR. Mastery learning simulation-based curriculum for laparoscopic TEP inguinal hernia repair. JSE 2012; 69(2):208-14
2. McGaghie WC. Mastery learning: It is time for medical education to join the 21st century. Academic Medicine 2015; 90(11):1438-41
3. Sweigart JR, Tad-y D, Pierce R, Wagner E, Glasheen JJ. The Health Innovations Scholars Program A Model for Accelerating Preclinical Medical Students’ Mastery of Skills for Leading Improvement of Clinical Systems. AJMQ 2015; 31(4): 293-300
4. Lizzio A, Wilson K. Action learning in higher education: an investigation of its potential to develop professional capability. Studies in Higher Education. 2004; 29: 469–488 2 -Boss LA. Teaching for clinical competence. Nurse Educator. 1985; 10(4): 8-1
5. Azemian A. [The standards of professionalism in nursing: the nursing instructors' experiences]. Evidence Based Care. 2014; 4(1):27-40
6. Dehghani H, Dehghani KH, Fallahzadeh H. [The educational problems of clinical field training based on nursing teachers and last year nursing students viewpoints]. Iranian Journal of Medical Education 2005(1): 25-33.
7. Dehghany Z, Abaszadeh A, Moattari M, Bahreini M. Effective Reflection on Clinical Competency of Nursing Students in Shiraz University. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS). 2011; 2(1):12-8. ] In Persian
8. Clyne A, McCoubreyCh, Hamilton V. THERAPY PROJECT OFFICE: Occupational Therapy Competencies. 2008. P.5-8
9. Kelland K, Hoe E, McGuire MJ, Yu J, Andreoli A, Nixon SA. Excelling in the role of advocate: a qualitative study exploring advocacy as an essential physiotherapy competency.Physiotherapy Canada. 2014; 66(1):74-80
10. BagheriNasami M, Rafiei F, Parvizi S, Esmaeili R. Nursing competency concept analysis: Qualitative research and presentation of a hybrid model. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences.2008; 11 (67): 35-42
11. Oswald NT, Alderson TS. A Core Curriculum in General Practice. Med Educ 1997; 31 (5): 352- 353 [DOI]
12. Salehi Sh, Hassan Zahrayi R, Ghazavi Z, Amini P, Ziaei Sh. [The Characteristics Of Effective Clinical Teachers As Perceived By Nursing Faculty And Students]. Iranian Journal of Medical Education 2004, 4(1): 37-44
13. Shahbazi L, Salimi T. [Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students]. Journal of Yazd University Medical Sciences 2001; 8 (2): 97- 103
14. Harden RM. Outcome- Based Education- The Ostrich, The Peacock And The Beaver. Med Educ 2007; 29 (7): 666- 671 [DOI]
15. Callahan D, Crosby JR, Davies D, Davis MH, Dollase R, Friedman BDM, Et Al. Outcome- Based Education an Extended Summary of AMEE Medical Education, Guide No. 14. [Cited 2012 Apr 04]. Available From: Http:// Www. Medev. Ac. UK/ Static/ Uploads/Resources/ Amee_Summaries /Guide14 Summary.Pdf
16. Bax NDS, Godfrey J. Identifying Core Skills for the Medical Curriculum. Med Educ 1997; 31 (5): 347- 351 [DOI]
17. Farajzadeh, Saadatjoo, SeyedAlireza, Natural, Hosseini. Validity and Reliability of the OSCE Test in Assessing the Clinical Skills of Medical Emergency Students of Birjand University of Medical Sciences in 2009.Scientific Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2011; 18 (4): 312-9
18. Salimi T, Khodayarian M, Rajabioun H, Alimandegari Z, Anticchi M, Javadi S, Namjoo Z. A survey on viewpoints of nursing and midwifery students and their clinical instructors at Faculty of Nursing and Midwifery of ShahidSadoughi University of Medical Sciences towards clinical education during 2009-2011. The Journal of Medical Education and Development. 2012; 7(3):67-78
19. Amini A, HasanSedaghatzadeh S. The Effect of Clinical Skills Training on the Clinical Competency of Medical Students of Tabriz University of Medical Sciences.Iranian Journal of Medical Education.1384 ;( 1) 5:8- 12. In Persian
20. Tang WE, Dong L. Applying mastery learning in a clinical skills training program for primary care nurses. J CEN 2013; 44(12):535-41
21. Rahmani A, Fathiazar E, Roshangar F. The effect of adapted model of mastery learning on cognitive and practical learning of nursing students. IJME 2008; 7(2):277-67
22. Somaye Zamanian, Narges Shafaroodi, Laleh Lajevardi. Skills Required for Clinical Competence: A Qualitative Research. J Rehab Med. 2018; 7(2): 83-89
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yosefi M R, jodi M. The View of Medical Intern Students in Achievement Clinical Competency with Learning Mastery Approach in Gorgan school of Medicine: Qualitative Study. mededj 2021; 9 (1) :30-45
URL: http://mededj.ir/article-1-359-fa.html

یوسفی محمدرضا، جودی میترا. دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی دردستیابی به صلاحیت های بالینی بارویکرد یادگیری در حد تسلط دردانشکده پزشکی گرگان – مطالعه کیفی. مجله آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :30-45

URL: http://mededj.ir/article-1-359-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)