[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 14-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و ییل آمریکا
محسن ادیب حاج باقری* ، شهناز بلندیان بافقی ، زهره نبی زاده قره قوزار
مرکز تحقیقات پرستاری تروما
چکیده:   (4702 مشاهده)
زمینه و هدف:   دانش و مهارت فارغ التحصیلان دکتری پرستاری تاثیر زیادی  بر روی حرفه پرستاری  دارد. با توجه به  تاثیر برنامه های درسی در ایفای نقش ها و وظایف،  انجام پژوهش های متعدد  برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری است. لذا در این مطالعه به مقایسه تطبیقی برنامه آموزش  دکتری پرستاری ایران با برنامه اموزش دکتری پرستاری دانشگاه ییل آمریکا پرداختیم.
روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش توصیفی مقایسه ای است که با استفاده از مدل بردی[1] در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و  مقایسه در سال 2018 انجام شده است. اطلاعات مورد نظر جهت برنامه آموزشی دوره دکتری ایران از  سایت وزارت و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهت ییل از سایت  nursing.yale.edu   به دست آمد.
یافته ها : تفاوت های قابل توجهی بین عناصر اصلی مانند فلسفه، ماموریت، محتوای درسی و نقش فارغ التحصیلان برنامه دکتری پرستاری ایران با ییل وجود دارد. فلسفه دکتری پرستاری در ایران توجه به ارزش های اسلامی با هدف اعتلای سلامتی و برای دانشگاه ییل ارائه عادلانه خدمات سلامت است. رسالت دکتری پرستاری  ایران ارﺗﻘﺎی ﻋﻠﻢ و ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪای پرستاران  و برای دانشگاه ییل سلامت بهتر برای  افراد است.
بحث و نتیجه گیری:   بیشتر فارغ التحصیلان دکتری پرستاری در ایران تمایل چندانی به کار کردن در بالین ندارند. علت آن می تواند  عدم هم خوانی فلسفه، رسالت  و اهداف برنامه دکتری پرستاری باشد.   با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغ التحصیلان این دوره بهتر است در اهداف، رسالت و  محتوای برنامه درسی دکتری پرستاری  بازنگری شود.
 
[1] Bereday’s model
واژه‌های کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، مدل بردی، دکتری پرستاری ایران، دکترای پرستاری ییل
متن کامل [PDF 658 kb]   (1278 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/13 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1398/12/27
فهرست منابع
1. Mokhtari Nouri J, Nezamzadeh M. Comparative study of nursing education in Iran and Japan. clinical excellence. 2016;4(2):81-99
2. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing. Eduction Strategy Medical Science. 2016;9(3):194-205
3. Baghaei R, Hosseinzadegan F, Mokhtari L, Mihandoust S. Comprative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran. Turkey and Jordan sjnmp. 2017;3(1):53-64
4. Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nouhi E. Comparative study of nursing PhD curriculum in Iran and Widener university. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15:555-68
5. Farahani M, Ahmadi F. Doctoral nursing students’ viewpoints about the nursing PhD curriculum.iranian journal of medical education. 2006;6(1):83-92
6. Roshanzadeh M, Tajabadi A, Aghaei M. The educational system and curriculum of Ph. D nursing students in Iran and Toronto, Canada: a comparative study. Journal of Development Strategies in Medical Education. 2018;5(2):40-62
7. Sahebihag MH, Khaje Goudari M, Moghbeli G, Soheili A, Khadivi A, Valizadeh L. The challenges of nursing doctoral curriculum in Iran: a critical look based on Delphi technique. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Fac. 2017;15(6):424-39
8. Seidi J, Alhani F, Anooshe M. pathology of the sprinciple and philosophy of education course in nursing doctorial degree: Aqualittative study. 3JNE. 2013;2(3):36-48
9. Jalali R, Rigi F, Parizad N, Amirian Z, Borzou SR. Comparison of undergraduate nursing education in Iran and George Washington University. Educational Research in Medical Sciences Journal. 2016;5(2):64-73
10. URL:http://unmfumsuacir/article-1-3258-fahtml
11. https://nursingyaleedu/about/history
12. Adib-Hajbaghery M, Hosieni F. Comparison of Expected Potentials of PhD Nursing Students in Iran and Top Universities of the World. Iran Journal of Nursing. 2018;31(113):30-41
13. https://bulletinyaleedu/sites/default/files/school-of-nursing-2018-2019pdf
14. https://nursingyaleedu/about/mission-and-values
15. https://nursing.yale.edu/sites/default/files/files/Nursing%20Sustainability%20Action%20Plan%20FINAL%2010_20_2017.pdf
16. https://nm.sbmu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=244&pageid=48701
17. Schmalzbauer J, Mahoney K. Religion and knowledge in the post-secular academy. The post-secular in question. 2012:215-48
18. Moonaghi HK, Valizadehzare N, Khorashadizadeh. PhD programs in nursing in Iran and Canada: A qualitative study. The Journal of the Pakistan Medical Association. 2017;67(6):863
19. Adib- hajbaghery M. Comparison of philosophy, goals and curriculum of graduate level of nursing education in Iran and other countries. Iranian journal of medical education. 2002;2(8)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Bolandian bafghi S, Nabizadeh gharghozar Z. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Yale of USA. mededj 2020; 8 (1) :7-14
URL: http://mededj.ir/article-1-319-fa.html

ادیب حاج باقری محسن، بلندیان بافقی شهناز، نبی زاده قره قوزار زهره. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و ییل آمریکا. مجله آموزش پزشکی. 1398; 8 (1) :7-14

URL: http://mededj.ir/article-1-319-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)