زمینه و هدف: دانش و مهارت فارغ التحصیلان دکتری پرستاری تاثیر زیادی بر روی حرفه پرستاری دارد. با توجه به تاثیر برنامه های درسی در ایفای نقش ها و وظایف، انجام پژوهش های متعدد برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری است. لذا در این مطالعه به مقایسه تطبیقی برنامه آموزش دکتری پرستاری ایران با برنامه اموزش دکتری پرستاری دانشگاه ییل آمریکا پرداختیم. روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش توصیفی مقایسه ای است که با استفاده از مدل بردی[1] در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در سال 2018 انجام شده است. اطلاعات مورد نظر جهت برنامه آموزشی دوره دکتری ایران از سایت وزارت و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهت ییل از سایت nursing.yale.edu به دست آمد. یافته ها : تفاوت های قابل توجهی بین عناصر اصلیمانند فلسفه، ماموریت، محتوای درسی و نقش فارغ التحصیلان برنامه دکتری پرستاری ایران با ییل وجود دارد. فلسفه دکتری پرستاری در ایران توجه به ارزش های اسلامی با هدف اعتلای سلامتی و برای دانشگاه ییل ارائه عادلانه خدمات سلامت است. رسالت دکتری پرستاری ایران ارﺗﻘﺎی ﻋﻠﻢ و ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪای پرستاران و برای دانشگاه ییل سلامت بهتر برای افراد است. بحث و نتیجه گیری: بیشتر فارغ التحصیلان دکتری پرستاری در ایران تمایل چندانی به کار کردن در بالین ندارند. علت آن می تواند عدم هم خوانی فلسفه، رسالت و اهداف برنامه دکتری پرستاری باشد. با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغ التحصیلان این دوره بهتر است در اهداف، رسالت و محتوای برنامه درسی دکتری پرستاری بازنگری شود.
Adib-Hajbaghery M, Bolandian bafghi S, Nabizadeh gharghozar Z. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Yale of USA. 3. 2020; 8 (1) :7-14 URL: http://mededj.ir/article-1-319-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، بلندیان بافقی شهناز، نبی زاده قره قوزار زهره. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و ییل آمریکا. 1. 1398; 8 (1) :7-14