[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 7-14 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و ییل آمریکا
محسن ادیب حاج باقری، شهناز بلندیان بافقی، زهره نبی زاده قره قوزار
مرکز تحقیقات پرستاری تروما
چکیده:   (445 مشاهده)
زمینه و هدف:   دانش و مهارت فارغ التحصیلان دکتری پرستاری تاثیر زیادی  بر روی حرفه پرستاری  دارد. با توجه به  تاثیر برنامه های درسی در ایفای نقش ها و وظایف،  انجام پژوهش های متعدد  برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری است. لذا در این مطالعه به مقایسه تطبیقی برنامه آموزش  دکتری پرستاری ایران با برنامه اموزش دکتری پرستاری دانشگاه ییل آمریکا پرداختیم.
روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش توصیفی مقایسه ای است که با استفاده از مدل بردی[1] در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و  مقایسه در سال 2018 انجام شده است. اطلاعات مورد نظر جهت برنامه آموزشی دوره دکتری ایران از  سایت وزارت و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهت ییل از سایت  nursing.yale.edu   به دست آمد.
یافته ها : تفاوت های قابل توجهی بین عناصر اصلی مانند فلسفه، ماموریت، محتوای درسی و نقش فارغ التحصیلان برنامه دکتری پرستاری ایران با ییل وجود دارد. فلسفه دکتری پرستاری در ایران توجه به ارزش های اسلامی با هدف اعتلای سلامتی و برای دانشگاه ییل ارائه عادلانه خدمات سلامت است. رسالت دکتری پرستاری  ایران ارﺗﻘﺎی ﻋﻠﻢ و ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪای پرستاران  و برای دانشگاه ییل سلامت بهتر برای  افراد است.
بحث و نتیجه گیری:   بیشتر فارغ التحصیلان دکتری پرستاری در ایران تمایل چندانی به کار کردن در بالین ندارند. علت آن می تواند  عدم هم خوانی فلسفه، رسالت  و اهداف برنامه دکتری پرستاری باشد.   با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغ التحصیلان این دوره بهتر است در اهداف، رسالت و  محتوای برنامه درسی دکتری پرستاری  بازنگری شود.
 
[1] Bereday’s model
واژه‌های کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، مدل بردی، دکتری پرستاری ایران، دکترای پرستاری ییل
متن کامل [PDF 658 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Bolandian bafghi S, Nabizadeh gharghozar Z. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Yale of USA. 3. 2020; 8 (1) :7-14
URL: http://mededj.ir/article-1-319-fa.html

ادیب حاج باقری محسن، بلندیان بافقی شهناز، نبی زاده قره قوزار زهره. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و ییل آمریکا. 1. 1398; 8 (1) :7-14

URL: http://mededj.ir/article-1-319-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106