[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 49-41 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دانشجویان رشته تکنولوژی پرتوشناسی از کیفیت آموزش بالینی در دانشکده پیراپزشکی شرق گیلان
علی ابراهیمی نیا ، محسن اسدی نژاد* ، حسن مولادوست
گروه بیوشیمی - فیزیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (5910 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش بالینی، بخش مهم آموزش در رشته های پیراپزشکی است لذا برای تعیین مشکلات و بهبود کیفیت آموزش، باید وضعیت آن مورد ارزیابی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان رشته تکنولوژی پرتوشناسی انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بوده و در نیم سال اول سال تحصیلی 95-94 به صورت سرشماری  بر روی 80 نفر از دانشجویان رشته تکنولوژی پرتوشناسی در دانشکده پیراپزشکی شرق گیلان انجام گرفت. داده ها بوسیله پرسشنامه روا و پایا گردآوری شد و سپس تجزیه و تحلیل آنها  با استفاده از نرم افزار SPSS  و آزمون های آنالیز واریانس، آزمون t و آمار توصیفی انجام شد.
یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، وضعیت آموزش بالینی در حیطه های عملکرد مربی در سطح خوب و در حیطه های  اهداف و برنامه آموزشی، نحوه رفتار با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی در سطح متوسط ارزیابی گردید. میزان رضایت از رشته تحصیلی در دانشجویان دختر بطور معنی داری بیشتر از پسران بود (05/0p<). بین رضایتمندی کلی از کیفیت آموزش بالینی و جنسیت رابطه معنی داری مشاهده نشد(05/0p>).
نتیجه گیری: بازبینی برنامه ریزی آموزشی، طراحی معیار ارزشیابی بالینی صحیح و اصلاح مشکلات و کمبود امکانات بخش بالین، می تواند در ارتقای کیفیت آموزش و افزایش رضایتمندی دانشجویان موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، تکنولوژی پرتوشناسی، دانشجو
متن کامل [PDF 434 kb]   (1646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1396/6/30
فهرست منابع
1. Alimohamadi M, Shabani Z, Babolpour H ,Alahyari E.[Emkanat amozesh balini az didgah daneshjoyane olompezeshki ardabil]. Scientific Journal of Ardabil Nursing & Midwifery Faculty 2009; 11:34-41
2. Lotfi M, Hashemi F, Rastak SH. [Arzyabi amozesh balini reshteh otaghe amal az didgah daneshjoyane nimsalhaye chaharom va panzom danashkadeh pirapezeshki qazvin. Edrak J Qazvin Uni Res Committee 2011; 6(22):43- 46
3. Alizadeh N, Bagheri Mosannan SH, Darjani A, Abdi H. Medical students viewpoints about the quality of education in department of dermatology, Guilan university of medical sciences. Research in Medical Education 2014; 6(1): 72- 77
4. Abedini S, Aghamolaee T,Jomeh zadeh A, Kamjo A. Moshkelat amozesh balini az didgahe daneshjoyane parastari va mamaee daneshgahe olompezeshki hormozgan. Medical Journal of Hormozgan University 2009; 12(4): 249- 253
5. Akbarbegloo M, Bairami R. The view of internship in the field student about clinical education and problems of that in nursing and health school of khoy. Community Health Journal 2009; 4(1): 13-19
6. Heydari M, Shahnazi s, Sheykhe RA, Heydari K. Moshkelate Amozesh balini daneshjoyane parastari dar mohit balini. Journal of Health And Care 2011; 13(1): 18-23
7. Moridi G, Khaledi S. The Survey of Facilitating and Inhibiting Factors of Clinical Education from the Perspective of Intern Nursing Students of Faculty of Nursing and Midwifery. Journal of Nursing, Midwifery and pramedical. 2015; 1 (2) :10-19
8. Delaram M. Clinical education from the viewpoints of nursing and midwifery students in shahrekord university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6(2): 129-134
9. Rolland S, Hobson R, Hanwell S. Clinical competency exercises: Some student perceptions. Eur J Dent Educ 2007;11(3):184-191
10. Jahanpour F, Zarei A, Ravanipour M, Razazan N et al. Nursing students’ views on problems in clinical education in the pediatric ward in Bushehr University of Medical Sciences. J of Nursing education 2014; 2(4): 72-79
11. Rassouli M, Tafreshi MZ, Mohammadnejad E. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. J Clin Exc 2014; 2(1): 11-22
12. Fasihiharandi T, Soltaniarabshahi S, Tahami S, Mohammadalizadeh S. Viewpoints of medical students about the quality of clinical education. J of Qazvin Univ of Med Sci 2004; 30 :4-9
13. Fotoukian Z, Hosseini SJ, Beheshti Z, Zabihi A et al. Clinical education status according to the nursing students’ point of view, Babol medical sciences university. Biannual Medical Education, Babol Univ Med Sci 2012; 1(1): 26- 33
14. Najafipour S, Raoofi R, Abdi M, Mosalanejad L. The nursing students' viewpoints on influential clinical instructor in Jahrom University of Medical Sciences. Journal of Jahrom University of Medical Sciences 2011; 9(1): 39- 46
15. Najafipour S, Raoofi R, Abdi M, Mosalanejad L. The nursing students' viewpoints on influential clinical instructor in Jahrom University of Medical Sciences. Journal of Jahrom University of Medical Sciences 2011; 9(1): 39- 46
16. Hanifi1 N , Parvizy S , Joolaee S . The role of clinical instructor in clinical training motivation of nursing students: a qualitative study. Iranian Journal Of Nursing Research 2012 ; 7(24): 23-33
17. Niknam F, Tanomand A, Abdollazadeh F. Evaluation of environmental barriers in clinical education in viewpoints of instructors and nursing student. Education Development Of Jundishapur 2014; 5(2): 106-113
18. Niknam F, Tanomand A, Abdollazadeh F. Evaluation of environmental barriers in clinical education in viewpoints of instructors and nursing student. Education Development Of Jundishapur 2014; 5(2): 106-113
19. Ataei Gh, Adel Mashhadsari F. Effective Factors on Satisfaction of Medical Radiation Students from Clinical Training; Babol University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences 2015;8(1):21-26
20. Mabuda BT, Potgieter E, Alberts UU. Student nurses experiences during clinical practice in the Limpopo province. Curationis 2008;31(1):19-27
21. Hakim A. Factors affecting satisfaction of nursing students of nursing major. Nursing Education 2013;2(2):10-20.
22. Hadavi M, Esmaeili S. The Satisfaction Rate of the Anesthesia Students about their Educational Field and their Attitude Towards Future Job Perspectives in 2012. J Rafsanjan Univ Med Sci 2014; 13(7): 609-618
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahiminia A, Asadinezhad M, Moladoust H. Quality of Clinical Education Based on Radiology Technology Students Viewpoint in Paramedical Faculty of Guilan University of Medical Sciences. mededj 2017; 5 (2) :41-49
URL: http://mededj.ir/article-1-228-fa.html

ابراهیمی نیا علی، اسدی نژاد محسن، مولادوست حسن. بررسی دیدگاه دانشجویان رشته تکنولوژی پرتوشناسی از کیفیت آموزش بالینی در دانشکده پیراپزشکی شرق گیلان . مجله آموزش پزشکی. 1396; 5 (2) :41-49

URL: http://mededj.ir/article-1-228-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)