کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده: (7593 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: جو حاکم بر محیط بالینی اتاق عمل از عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی دانشجویان رشته اتاق عمل و هوشبری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین جو اخلاقی اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه درسال 94 انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی است که در سال۱۳۹4 در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه انجام شده است. کلیه ی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری که در نیم سال دوم سال تحصیلی94-1393 مشغول به تحصیل بودند، وارد مطالعه شدند(105نفر). برای جمع آوری داده ها علاوه بر فرم مشخصات دموگرافیک از پرسشنامه ی جو اخلاقی بیمارستانی Olsonاستفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد)، تعقیبی توکی و آنالیزواریانس با اسنفاده از نرم افزار SPSS20 صورت گرفته است.
یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 21.66±1.44 بود. حیطه های جو اخلاقی اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری، نمره های میانگین زیر را کسب کردند: همکاران (5/2±707/3)، پزشکان(4/3±57/3)، مدیران(7/3±706/3)، بیماران(3±37/3) و بیمارستان(04/4±34/3). بین ترم تحصیلی با جواخلاقی ارتباط معنی داری
(01/0=p) مشاهده شد. بین رشته تحصیلی و جو اخلاقی ارتباط آماری معنی داری مشاهد نشد(278/0=p).
نتیجه گیری: جو اخلاقی اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری مثبت گزارش شد. از بین حیطه های جواخلاقی، حیطه ی همکاران، پزشکان، مدیران در سطح مطلوب و حیطه های بیماران و بیمارستان در سطح نامطلوب گزارش شد. لذا ارتقاء جو اخلاقی با تأکید بر فاکتورهای مذکور توصیه می شود.
heshmati H, darvishpoor K. Ethical climate of operating rooms from viewpoint of operation room and anesthesiology students in Torbat Heydariyeh University of Medical Science . mededj 2015; 3 (2) :30-37 URL: http://mededj.ir/article-1-138-fa.html
حشمتی هاشم، درویش پور کریم. جو اخلاقی اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. مجله آموزش پزشکی. 1394; 3 (2) :30-37