دانشکده پزشکی، گروه آموزش دروس عمومی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده: (7456 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: کیفیت مراقبت های بهداشتی-درمانی نه تنها به مهارتهای پزشکی پزشکان بلکه همچنین به آموزش صحیح به بیمار بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش به وسیله پزشکان معالج خود در شهر بابل انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی–تحلیلی و به روش مقطعی است که بر روی 300 بیمار مراجعه کننده به کلینیک های بیمارستان ها در شهرستان بابل در سال 1392 انجام گردید. روش نمونهگیری از نوع آسان یا در دسترس بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته در رابطه با مشخصات دموگرافیک و سؤالات تخصصی بررسی آموزش به بیمار بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.20 و انجام آزمون های تی- تست و آنالیز واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: براساس نتایج مطالعه حاضر، مشخص شد که به لحاظ علت یا علل بیماری و همچنین از نظر علائم، عوارض و تشخیص بیماری، ارتباط معناداری یافت شده است (P<0/05)، به طوری که بیشتر واحدهای مورد پژوهش از آموزش پزشک، رضایت کلی متوسطی را بیان کردند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که بیماران رضایت کلی متوسطی در بیشتر زمینه ها در باره آموزش توسط پزشکان معالج خود عنوان کردند و این که آموزش به بیمار یکی از ارکان بسیار مهم در راستای بهبود و افزایش سلامتی افراد جامعه می باشد، توصیه می گردد که در خصوص مهارتهای ارتباطی و نیز آموزش به بیمار، کارگاههای آموزشی ضمن خدمت مدون برای پزشکان ارایه شود.
ShabestaniMonfared A, Seyedi-Andi S J, Hasani-Hasankola S A, Mostafa J, Jahanian I, Mostafazadeh-bora M, et al . Assessment of the Patients' Satisfaction about the Education Received from Their Physicians in Babol City . mededj 2015; 3 (2) :23-29 URL: http://mededj.ir/article-1-137-fa.html
شبستانی منفرد علی، سیدی اندی سیدجلیل، حسنی حسن کلا سید عبدالمطلب، جوانیان مصطفی، جهانیان ایمان، مصطفی زاده بورا مصطفی، و همکاران.. بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش به وسیله پزشکان معالج خود در شهر بابل. مجله آموزش پزشکی. 1394; 3 (2) :23-29