[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 29-23 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش به وسیله پزشکان معالج خود در شهر بابل
علی شبستانی منفرد ، سیدجلیل سیدی اندی* ، سید عبدالمطلب حسنی حسن کلا ، مصطفی جوانیان ، ایمان جهانیان ، مصطفی مصطفی زاده بورا ، همت قلی نیا ، منیره پروانه
دانشکده پزشکی، گروه آموزش دروس عمومی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (7157 مشاهده)

خلاصه سابقه و هدف: کیفیت مراقبت های بهداشتی-درمانی نه تنها به مهارتهای پزشکی پزشکان بلکه همچنین به آموزش صحیح به بیمار بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش به وسیله پزشکان معالج خود در شهر بابل انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی–تحلیلی و به روش مقطعی است که بر روی 300 بیمار مراجعه کننده به کلینیک های بیمارستان ها در شهرستان بابل در سال 1392 انجام گردید. روش نمونه‌گیری از نوع آسان یا در دسترس بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته در رابطه با مشخصات دموگرافیک و سؤالات تخصصی بررسی آموزش به بیمار بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.20 و انجام آزمون های تی- تست و آنالیز واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: براساس نتایج مطالعه حاضر، مشخص شد که به لحاظ علت یا علل بیماری و همچنین از نظر علائم، عوارض و تشخیص بیماری، ارتباط معناداری یافت شده است (P<0/05)، به طوری که بیشتر واحدهای مورد پژوهش از آموزش پزشک، رضایت کلی متوسطی را بیان کردند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که بیماران رضایت کلی متوسطی در بیشتر زمینه ها در باره آموزش توسط پزشکان معالج خود عنوان کردند و این که آموزش به بیمار یکی از ارکان بسیار مهم در راستای بهبود و افزایش سلامتی افراد جامعه می باشد، توصیه می گردد که در خصوص مهارتهای ارتباطی و نیز آموزش به بیمار، کارگاههای آموزشی ضمن خدمت مدون برای پزشکان ارایه شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار، رضایت، پزشکان
متن کامل [PDF 253 kb]   (1912 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/11 | پذیرش: 1394/4/23 | انتشار: 1394/6/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ShabestaniMonfared A, Seyedi-Andi S J, Hasani-Hasankola S A, Mostafa J, Jahanian I, Mostafazadeh-bora M, et al . Assessment of the Patients' Satisfaction about the Education Received from Their Physicians in Babol City . mededj 2015; 3 (2) :23-29
URL: http://mededj.ir/article-1-137-fa.html

شبستانی منفرد علی، سیدی اندی سیدجلیل، حسنی حسن کلا سید عبدالمطلب، جوانیان مصطفی، جهانیان ایمان، مصطفی زاده بورا مصطفی، و همکاران.. بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش به وسیله پزشکان معالج خود در شهر بابل. مجله آموزش پزشکی. 1394; 3 (2) :23-29

URL: http://mededj.ir/article-1-137-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)