دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده: (8886 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: محیط آموزشی یا حال و هوای یادگیری خود بخشی از برنامه درسی است که بعنوان روح برنامه بر محیط دانشکده و عرصه آموزش جاری است. هدف از این مطالعه ارزیابی محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی بابل از دیدگاه دستیاران تخصصی بر اساس مدل DREEM می باشد.
مواد و روشها: این مطالعه یک بررسی توصیفی- تحلیلی- مقطعی بود که طی 2 سال بر روی دستیاران تخصصی دانشکده ی دندانپزشکی بابل انجام شد که شامل ورودی های 91-1388 بوده است. پرونده تحت بررسی شامل 2 بخش اطلاعات کلی و همچنین پرسشنامۀ DREEM می باشد. DREEM یک ابزار سنجش محیط آموزشی در دانشگاه های پزشکی و سایر مکان های سلامت در سراسر دنیا می باشد و شامل 50 سؤال در 5 حیطۀ یادگیری، مدرس، توانایی علمی دانشجو، شرایط اجتماعی دانشجو و جو آموزشی است. در انتها نتایج در نرم افزار SPSS18 با استفاده از تست های آماری T-test، ANOVA، میانگین و انحراف معیار هر متغیر محاسبه و مقایسه شد.
یافته ها: وضعیت محیط آموزشی دانشکدهی دندانپزشکی بابل از دیدگاه دستیاران تخصصی براساس مدلDREEM مطلوب (16/86±114/53) می باشد که بطور کلی و بر اساس زیر گروههای DREEM، ارتباطی با جنسیت و سال ورودی دستیاران تخصصی نداشت. بخشهای پاتولوژی دهان فک و صورت و پروتز های دندانی به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را از دیدگاه مدرس کسب کردند و بخشهای پاتولوژی دهان فک و صورت و ارتودانتیکس بیشترین و کمترین امتیاز را از دیدگاه شرایط اجتماعی دانشجو داشتند. همچنین جو آموزشی در گروههای مختلف تخصصی تقریبا" یکسان ارزیابی شد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های بدست آمده وضعیت محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی بابل از دیدگاه دستیاران تخصصی مطلوب ارزیابی شد و بطور کلی در همه گروههای تخصصی یکسان گزارش گردید. اما توجه به حیطه مدرس و حیطه شرایط اجتماعی دانشجو در بخشهای مختلف ضروری به نظر می رسد.
Motallebnejad M, Bayani A A, Khafri S, Gilchini F. Postgraduate Dental Students, Perceptions of the Educational Environment in Dental School, Babol University of Medical Sciences according to DREEM Model . mededj 2014; 2 (2) :14-21 URL: http://mededj.ir/article-1-73-fa.html
مطلب نژاد مینا، بیانی علی اصغر، خفری ثریا، گیلچینی فاطمه. ارزیابی محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی بابل از دیدگاه دستیاران تخصصی بر اساس مدل DREEM . مجله آموزش پزشکی. 1393; 2 (2) :14-21