گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (27 مشاهده)
سابقه و هدف: نگرانی از رشته تحصیلی به شدت بر سلامت روان و عملکرد آکادمیک دانشجو تأثیر منفی میگذارد و این مطالعه با هدف مقایسه نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه با دانشجویان بالینی نسبت به رشته خود و آینده شغلی شان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه بصورت توصیفی-تحلیلی به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم ارومیه انجام شد که برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه نگرش جعفری و همکاران استفاده شد که داده ها بعد از جمع آوری وارد SPSS18شده و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این مطالعه نتایج نشان داد که میانگین نمره نگرش به رشته تحصیلی در گروه علوم پایه 34/±4 88/25 و در گروه بالین 54/24 ± 72/4 بود و میانگین نمره نگرش به آینده شغلی در گروه علوم پایه 77/2 ± 73/18و در گروه بالین 24/18 ± 03/3 بود. بین جنسیت و نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی (001/0) و بین تاهل و نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی (001/0) رابطه معنادار وجود داشت و بین جنسیت و نگرش دانشجویان به آینده شغلی (001/0) و بین تاهل و نگرش دانشجویان به آینده شغلی (001/0) رابطه معنادار وجود داشت. نتیجه گیری:نتایج نشان داد که دانشجویان پزشکی نسبت به آینده و رشته تحصیلی نگران یا مضطرب هستند. از آنجایی که یکی از عوامل مهم در آموزش داشتن اشتیاق و علاقه جهت یادگیری می باشد توجه به این موضوع باید اولویت های برنامه ریزی مراکز آموزشی باشد.
Khafafi B, Alipor M, Mehryar H. Comparing the Attitudes of Basic Science Medical Students and Clinical Students Towards Their Fields and Their Career Futures at Urmia University of Medical Sciences. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-538-fa.html
خفافی بهرنگ، علی پور میلاد، مهریار حمیدرضا. مقایسه نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه با دانشجویان بالینی نسبت به رشته خود و آینده شغلی شان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()