[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 13 - ::
جلد 13 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اثر برنامه آموزشی بر استرس درک شده پرستاران در مراقبت از بیماران دمانس و ارتباط آن با فشار بار مراقبتی آنها در بیمارستان بقیه الله
فخری اللهیاری ، عصمت داودی منفرد* ، شکوفه رادفر ، مهدی مدبرنژاد
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران.
چکیده:   (615 مشاهده)
سابقه و هدف: : مراقبت از سالمند آسیب پذیر یکی از موضوعات مهم برای ارائه کنندگان مراقبت های اولیه بهداشتی محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثر برنامه آموزشی بر استرس درک شده پرستاران از بیماران دمانس و ارتباط آن با فشار بار مراقبتی آنها در بیمارستان بقیه الله است.
مواد و روش ها: روش انجام تحقیق نیمه تجربی بود. حجم نمونه تعداد  ۱۰۰پرستار (۵۰ نفر مداخله، ۵۰ نفر کنترل) بود. پژوهش حاضر در دو مرحله انجام شد: ۱.مرحله پیش آزمون، ۲. مرحله پس آزمون. در مرحله پیش آزمون پرسشنامه­های پژوهش تکمیل شد. سپس برنامه آموزشی دمانس در گروه مداخله، به صورت حضوری و ارائه پمفلت انجام شد. پس­آزمون شامل تکمیل دوباره پرسشنامه­های یاد شده توسط آزمودنی­ها انجام شد. و بعد از جمع آوری داده ها، از نرم افزار SPSS  نسخه ۲۳ جهت تجزیه و تحلیل انها استفاده شد.
یافته ها: از مجموع ۱۰۰ نفر نمونه تحقیق، ۵۵ نفر را زنان و ۴۵ نفر را مردان تشکیل دادند. نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون و بعد از دریافت آموزش توسط گروه آزمایش، کاهش معنی داری در میانگین فشار مراقبتی پرستار، فشار مراقبتی از بیمار سالمند و میزان استرس درک شده در گروه آزمایش (۰۰۱/۰ >P) نسبت به گروه کنترل به وجود آمد. رابطه معنیداری بین میزان فشار بار مراقبتی پرستار با متغیر استرس شغلی درک شده با ضریب پیرسون (۰/۲۹۸) و سطح معنی داری (۰۰۱/۰ >P)  و همچنین بین فشار بار مراقبت از بیمار سالمند با استرس شغلی درک شده با ضریب پیرسون (۰/۳۰۸) و سطح معنی داری (۰۰۱/۰>P) وجود دارد.
 نتیجه گیری: برنامه آموزشی برای مراقبین دمانس بر کاهش فشار بار مراقبتی و استرس شغلی آنها تاثیرگذار است و بین میزان فشار بار مراقبتی و استرس درک شده شغلی رابطه معنادار وجود دارد، اما عوامل و فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می توانند بر استرس درک شده تاثیرگذار باشد.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، فرسودگی شغلی، مراقب، زوال عقل، استرس شغلی
متن کامل [PDF 510 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/11/2 | پذیرش: 1403/12/11 | انتشار: 1403/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allahyari F, Davoudi-Monfared E, Radfar S, Madaberanjad M. Investigating the effect of the training program on nurses' perceived stress of dementia patients and its relationship with care burnout in Baqiyatullah Hospital. mededj 2024; 13
URL: http://mededj.ir/article-1-522-fa.html

اللهیاری فخری، داودی منفرد عصمت، رادفر شکوفه، مدبرنژاد مهدی. بررسی میزان اثر برنامه آموزشی بر استرس درک شده پرستاران در مراقبت از بیماران دمانس و ارتباط آن با فشار بار مراقبتی آنها در بیمارستان بقیه الله. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-522-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)