سابقه و هدف:: در سالهای اخیر، توجه به مسائل مربوط به رفاه ذهنی و سلامت روان در محیطهای دانشگاهی افزایش یافته است. گزارشها نشان میدهد که اعضای هیئت علمی با نگرانیهایی مانند اضطراب و خستگی روحی مواجه هستند که ناشی از فشار برای بهرهوری در تدریس، پژوهش و توسعه حرفهای است. این چالشها نه تنها بر کیفیت تدریس تأثیر منفی میگذارد، بلکه باعث کاهش سطح یادگیری دانشجویان میشود. بنابراین در این مطالعه به بررسی رضایتمندی اعضای هیات علمی از برنامه ی ارتقاء سلامت ذهنی برگزار شده در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل که در قالب کارگاههای توانمندسازی اساتید ارائه گشت، پرداختیم. مواد و روش ها:این مطالعه توصیفی بر روی 53 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشک بابل که در دوره توانمندسازی ذهنی شرکت کرده و دارای معیار های ورود بودند صورت پذیرفت. دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته رضایت سنجی جمع آوری شدند. پایائی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ (3/93%) تایید شد. تحلیل دادهها با استفاده از نسخه 26 نرمافزار SPSS انجام پذیرفت. یافته ها:در این مطالعه 6/76% شرکت کنندگان زن و 4/23% مرد بودند. میانگین سنی اساتید 0/9±75/40 بود. نتایج رضایت سنجی نشان داد که اساتید شرکت کننده بیشترین رضایت را از بخش امکان مشارکت در بحث های گروهی انجام شده به میزان 6/90% داشتند. همچنین رضایت کلی از دوره در حد قابل قبول و به میزان 5/90% گزارش شد. نتیجه گیری: بنابراین با توجه به سطح بالای رضایتمندی اعضای هیات علمی از برنامه های آموزش سلامت ذهنی در محیط های آموزشی و نظر به اینکه حمایت از اعضای هیات علمی میتواند کلید موفقیت یک دانشگاه در مسیر آموزش باشد، میتوان گفت برنامه های سلامت روان و کاهش تنش ذهنی در بین اعضای هیات علمی برای ایجاد پایههای بادوام یک حرفه آموزشی ضروری به نظر می رسد.
Jafari-roshan S, Pouralijan-amiri Z, Moridpour A, Rahimi-esbo S, Mostafazadeh M, Ganjian Z et al . Evaluation of the satisfaction of faculty members at Babol University of Medical Sciences with the mental empowerment course for the enhancement of medical education.. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-518-fa.html
جعفری سمانه، پورعلیجان امیری زینب، مریدپور عاطفه، رحیمی اسبو سبحان، مصطفی زاده مصطفی، گنجیان زهرا و همکاران.. بررسی رضایتمندی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از دوره توانمندسازی ذهنی جهت ارتقا آموزش پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()