سابقه و هدف:: سوروایزر آموزشی بعد از تعیین نیاز آموزشی پرسنل پرستاری، باید برای آموزش آنها برنامهریزی داشته باشد. توجه به توانایی پرستاران در ارائه خدمات، میتواند ضامن کیفیت مراقبت بهداشتی باشد. همچنین در کتاب استانداردهای اعتباربخشی ملی بیمارستانها یکی از وظایف سوپروایزر آموزشی، ارزیابی مهارتهای عمومی پرسنل جدید طرحی و تعیین میزان این مهارتها جهت شروع کار در بالین میباشد. لذا بدین منظور پرسنل طرحی از سال 1399 تا 1402 مورد ارزیابی قرار گرفتند تا وضعیت مهارت عمومی این پرسنل مشخص گردد. مواد و روش ها:در این مطالعه توصیفی مقطعی کلیه پرسنل طرحی جدید از سال 1399 تا 1402 وارد مطالعه شدند و با ابزاری روا و پایا مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده شامل 127 پرسش در حیطههای مهارتی شامل مراقبت بیمار قلبی، احیا، هموویژیلانس، ایمنی، کرونا، ساکشن، دارو دهی، آموزش به بیمار و ارتباط با بیمار بود. یافته ها:از مجموع شرکتکنندگان در این مطالعه 5/62% زن و 5/37% مرد بودند که میانگین نمره مهارتی آنها 6/39% گزارش شد. کمترین نمره 15% و بیشترین نمره 8/59% به دست آمد. همچنین بین جنسیت، داشتن سابقه کار دانشجویی، معدل دانشگاهی و نوع دانشگاه محل تحصیل با نمره کسبشده توسط پرسنل طرحی تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد. در نه حیطه آزمون انجام شد که ساکشن، مراقبت های بیمار قلبی، احیا، هموویژیلانس، آموزش به بیمار، ایمنی، ارتباط با بیمار، کرونا و دارو دهی بیشترین نمره با میانگین 70.63% مربوط به دارو دهی و کمترین نمره با میانگین 48/26% مربوط به ساکشن بود. نتیجه گیری:از نتایج به دست آمده توصیه میشود جهت شروع به کار، نکات مهم آموزشی جهت استفاده در بالین به این پرسنل یادآوری گردد و یک آزمون بدو ورود جهت اطمینان از تثبیت آموختهها به عمل آید.
Rhighee F, Zare A, Musavi S A, Rezanejad M T, Ahi M R. Self-evaluation of the clinical skills status of newly arrived nurses of an educational hospital in Yazd based on the department's accreditation standards from 2020 to 2023. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-515-fa.html
رحیقی فاطمه، زارع ابوالفضل، موسوی سید علی، رضانژاد محمد طاهر، آهی محمد رضا. خودارزیابی وضعیت مهارت های بالینی پرستاران جدیدالورود بیمارستان آموزشی شهر یزد بر اساس استانداردهای اعتبار بخشی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()