گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی رامسر، دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده: (633 مشاهده)
در دنیای امروز که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، هوش مصنوعی (AI) به یکی از بخشهای مهم و ضروری تبدیل شده است(1).این تکنولوژی در حال حاضر در بسیاری از حوزهها مانند پزشکی، مهندسی، تجارت و آموزش و پرورش کاربرد دارد(2). در حوزه پرستاری نیز، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد تا انقلابی در بهبود نحوه ارائه فرآیندهای پرستاری مانند افزایش کیفیت مراقبتها، تعامل مناسب با بیماران و تجزیه و تحلیل دادههای سلامتی، تشخیص سریع و دقیق بیماریها، پیشبینی وضعیت بیماران و ارائه راهکارهای مراقبتی مبتنی بر بیمارایجاد کند(3). این امر میتواند به کاهش خطاهای انسانی، افزایش کیفیت خدمات و در نهایت بهبود سلامت بیماران منجر شود(4). با توجه به این تحولات، به نظر میرسد آموزش پرستاری باید با گنجاندن واحدهای مرتبط با هوش مصنوعی به روز شود. این واحدها باید دانشجویان را با مفاهیم اساسی هوش مصنوعی، کاربردهای آن در مراقبتهای بهداشتی و تأثیر آن بر حرفه پرستاری آشنا کند(4). اضافه کردن هوش مصنوعی به برنامه درسی آموزش پرستاری فرصتی برای کمک به آمادهسازی دانشجویان جهت آشنایی و استفاده از تکنولوژیهای جدید است. این امر میتواند به دانشجویان کمک کند تا مهارتهای لازم را برای استفاده، در محیط بالینی کسب کنند(5). این واحد میتواند شامل مباحث مرتبط با هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، تشخیص الگو و داده کاوی باشد. همچنین، میتواند شامل کاربردهای عملی هوش مصنوعی در پرستاری مانند تشخیص بیماریها، پیشبینی وضعیت بیماران و ارائه راهکارهای مراقبتی مبتنی بر بیمار باشد(6). ...
Pourhabib A, Fotoukian Z, Rezaie A, Shirinkam-choori F. The necessity of artificial intelligence in the nursing curriculum. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-501-fa.html
پورحبیب علی، فتوکیان زهرا، رضایی امیر، شیرین کام فاطمه. ضرورت هوش مصنوعی در برنامه درسی پرستاری. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()