[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( 12-1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 21-28 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد دروس علوم پایه در مقطع بالینی از دیدگاه کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان مکرر: کاربرد دروس علوم پایه در مقطع بالینی پزشکی
احمد خشای، ماری عطایی، ویدا سپاهی* ، منصور رضایی، سپیده بختیاری
(MSc) 3. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
چکیده:   (5878 مشاهده)
سابقه و هدف: دانشجویان که به عنوان آینده‌سازان جامعه در آینده نزدیک پا به عرصه کار و تلاش می‌گذارند، می‌توانند نظرات ارزشمندی درباره بر نامه‌های آموزشی و تاثیر آن بر فرایند یادگیری ارائه دهند که برای مراکز آموزشی حائز اهمیت فراوان خواهد بود. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مقطع کارورزی، در مورد کاربرد بالینی دروس علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال1390-1389 انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی 108 نفر دانشجوی پزشکی مقطع بالینی به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها توسط پرسشنامه جمع‌آوری و دروس علوم پایه در سه گروه با کاربرد کم، متوسط و زیاد تقسیم بندی شدند. اطلاعات استخراج شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: از 108 نفر دانشجوی بالینی مورد مطالعه، (4/57% )62 نفر در رده سنی 40 – 26 سال و ( 6/42%) 46 نفر در رده سنی 25-23 قرار داشتند. از نظر جنسیت 48 نفر (4/44%) نفر مونث و 60 نفر (6/55%) مذکر بودند. درس پاتولوژی با کاربرد زیاد، دروس آناتومی تنه و اندام، سر و گردن، نوروآناتومی و فیزیولوژی، زبان تخصصی، ایمونولوژی، انگل شناسی، امتیاز کاربرد متوسط را در مقطع بالینی و دروس بهداشت، حشره شناسی، فیزیک پزشکی، جنین شناسی، قارچ شناسی، اپیدمیولوژی، ژنتیک، باکتریولوژی، روانشناسی، بافت شناسی، ویروس شناسی، بیوشیمی و تغذیه امتیاز کاربرد کم را کسب نمودند. نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از آن است که یک جدایی نسبی و عدم هماهنگی بین دروس علوم پایه و مقطع بالینی وجود دارد که با توجه به نیازهای آینده پزشکان می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آینده موجب تغییراتی در برنامه‌ریزی آموزشی گردد.
واژه‌های کلیدی: علوم پایه، دانشجویان پزشکی، دوره بالینی
متن کامل [PDF 255 kb]   (1404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
* نشانی نویسنده مسئول: کرمانشاه، بلوار شهید بهشتی، محوطه بیمارستان طالقانی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، کد پستی: 73159-67146 تلفن: 8367334-0831
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshay A, Ataei M, Sepahi V, Rezaei M, Bakhtiari S. Clinical Application of Basic Sciences Courses: Viewpoint of Medical Students at Kermanshah University of Medical Sciences in 2010. 3. 2014; 2 (1) :21-28
URL: http://mededj.ir/article-1-50-fa.html

خشای احمد، عطایی ماری، سپاهی ویدا، رضایی منصور، بختیاری سپیده. کاربرد دروس علوم پایه در مقطع بالینی از دیدگاه کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان مکرر: کاربرد دروس علوم پایه در مقطع بالینی پزشکی. 1. 1392; 2 (1) :21-28

URL: http://mededj.ir/article-1-50-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3741