[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( 12-1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 34-29 برگشت به فهرست نسخه ها
ا رزیابی مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران
رزیتا رضایی ، سوسن ساعت ساز* ، سید حمید شریف نیا ، سرور ملوک زاده ، زهرا بهشتی
دانشکده مامایی و پرستاری حضرت زینب (س )آمل -دانشگاه علوم پزشکی مازنداران - ساری - ایران
چکیده:   (15198 مشاهده)
سابقه و هدف: مهارت تفکر انتقادی از اهداف مهم آموزش پرستاری بوده و ارتقائ آن از نتایج مورد انتظار تحصیلات دانشگاهی می باشد. نظر به اهمیت این امر در بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری، پژوهش حاضر باهدف ارزیابی مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری طراحی گردید. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی می باشد که نمونه های آن راکلیه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی آمل تشکیل داده اند. انتخاب نمونه ها به روش سر شماری از کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 92-91 بود ه است . ابزار مورد استفاده آزمون مهارت های تفکر انتقادی واتسون گلیزر فرم(الف) بوده است که حاوی 80 سوال در پنج بخش استنباط، تشخیص پیش فرض ها استنتاج ، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی دلایل می باشد . اطلاعات پس از جمع آوری توسط نرم افزار16 SPSS و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسن و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی دار کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمرات تفکر انتقادی کلیه دانشجویان در این تحقیق 5.60±44.38 بوده که درحد ضعیف بوده است . از حیطه های مورد بررسی ، بیشترین توانایی دانشجویان در حیطه ارزشیابی دلایل (2.46 ± 10.82 )و ضعیف ترین آن در حیطه استنباط (2.1 ±5.97)بوده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه مبین پایین بودن نمره تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری می باشد با توجه به اهمیت این مهارت در فعالیتهای پرستاری بر کاربرد استراتژی های آموزشی ویژه جهت ارتقاء آن تاکید می گردد.
واژه‌های کلیدی: مهارت تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری، آموزش
متن کامل [PDF 217 kb]   (3318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/20 | پذیرش: 1392/12/19 | انتشار: 1392/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei R, Saatsa S, Sharif Nia S H, Molookzadeh S, Beheshti Z. Evaluation of Nursing Students, Critical Thinking Skills in Mazandaran University of Medical Sciences. mededj 2014; 2 (1) :29-34
URL: http://mededj.ir/article-1-49-fa.html

رضایی رزیتا، ساعت ساز سوسن، شریف نیا سید حمید، ملوک زاده سرور، بهشتی زهرا. ا رزیابی مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله آموزش پزشکی. 1392; 2 (1) :29-34

URL: http://mededj.ir/article-1-49-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)