نرم افزار هیستوهاب راهی جهت ارتقا یادگیری دانشجویان علوم پزشکی
|
زینب غلام نیا شیروانی ، زینب حسینی مطلق ، لیلا بیگم حجازیان ، مریم قائمی امیری ، زهرا بابازاده*  |
گروه علوم تشریح |
|
چکیده: (812 مشاهده) |
سابقه و هدف: با توجه به پیچیدگی و متنوع بودن مفاهیم بافت شناسی و تاثیر مثبت نرم افزارهای مجازی بر آموزش این درس، مطالعه ای با هدف طراحی اجرا و ارزشیابی نرم افزار هیستوهاب در یادگیری دانشجویان علوم پزشکی بابل اجرا گردید.
مواد و روشها: یک مطالعه نیمه تجربی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1400-1399 اجرا گردید. محتوای آموزشی سامانه هیستوهاب بر اساس سرفصل مصوب درس بافت شناسی در قالب فایل های الکترونیکی با استفاده از پاورپوینت، کمتازیا و وی-رکوردر طراحی گردید. هسیتوهاب نرم افزاری آموزشی، شامل "دوره های آموزشی"، "کتابخانه" می شد. تاثیر این نرم افزار بر رضایتمندی و یادگیری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه روا و پایای رضایتمندی و نمرات آزمون نهایی درس بافت شناسی ارزیابی شد. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS21 توصیف گردید.
یافتهها: در این مطالعه 90 دانشجوی علوم پزشکی با میانگین سنی 59/1±04/20 شرکت کردند. امتیاز کل پرسشنامه رضایتمندی 7/4± 4/25 (از 30 امتیاز) بدست آمد. سوال مربوط به "ارتقا یادگیری" توسط نرم افزار بیشترین نمره (73/0±42/4) و "ماندگاری یادگیری" کمترین نمره (86/0±15/4) از 5 امتیاز را به خود اختصاص دادند. بیشترین نمره آزمون درس بافت شناسی (31/2±54/18) از 20 نمره، مربوط به دانشجویان رشته پزشکی بود.
نتیجهگیری: آموزش بافت شناسی با استفاده از نرم افزار هیستوهاب، می تواند موجب ارتقای میزان رضایت و یادگیری دانشجویان علوم پزشکی گرددکه می تواند در آموزش ترکیبی این درس لحاظ گردد. |
|
واژههای کلیدی: نرم افزار آموزشی، بافت شناسی، یادگیری، رضایتمندی، دانشجویان علوم پزشکی |
|
متن کامل [PDF 745 kb]
(259 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/21 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|