ارزیابی اثر بخشی تدریس در آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بر اساس مدل ارزیابی کریک پاتریک
|
مریم قائمی امیری ، صابر ضربجانی ، محمدمهدی نقیبی* |
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران |
|
چکیده: (387 مشاهده) |
سابقه و هدف: همگام با پیشرفت فناوری در دنیای مدرن امروزی، نقش آموزشهای مجازی در عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان غیرقابل انکار میباشد. این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش مجازی برمبنای سطح اول این مدل انجام گردیده است.
مواد و روشها: نوع این مطالعه به صورت مقطعی بوده که در آن ۱۴۰نفر دانشجوی دندانپزشکی درحال تحصیل در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به پرسشنامه اثر بخشی آموزش مجازی پاسخ دادند. (Content Validity Ratio )CVR جهت تایید روایی و کمی سازی نظرات متخصصان و (Content Validity Index) CVI جهت تایید قابلیت اجرای پرسشنامه استفاده شد. داده های حاصل از پرسشنامه جهت بررسی وارد نرم افزار SPSS V.۲۰شد.
یافتهها: پرسشنامه مذکور از نظر روایی شاخص عددی ۸۵/۰= CVRو ۸۰/۰=CVI را نشان داد. به طور کل دانشجویان اثر بخشی آموزش مجازی بر یادگیری را متوسط ۵۰٪ گزارش کردند. در حیطه تدریس ۵۲٪ اثربخشی اموزش مجازی و در میزان آشنایی با محیط و نرم افزارهای آموزش مجازی عدد ۵۷٪ گزارش شد.اطلاعات دموگرافیک با اثربخشی آموزش مجازی ارتباطی نداشت.
نتیجهگیری: اثر بخشی آموزش مجازی بر یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در حد متوسط بود. نتایج متوسط گزارش شده حاصل از حیطه های اثر بخشی به کیفیت ارائه و باز خورد آموزش مجازی توسط اساتید و امکانات آموزشی در آموزش مجازی و نگرش دانشجویان نسبت به آموزش مجازی وابسته بود. |
|
واژههای کلیدی: اثربخشی، کریک پاتریک، آموزش مجازی، دانشجویان دندانپزشکی |
|
متن کامل [PDF 610 kb]
(197 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/12/19 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|