[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 6-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 27-36 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظرات ذی نفعان درخصوص ضرورت تدوین کوریکولوم و راه اندازی رشته علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا
علی محمدزاده* ، فتحیه مرتضوی، سیدعباس صفوی نایینی، سیدمهدی طباطبایی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (7941 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: هر برنامه آموزشی جدید برای تغییر در وضعیت موجود و ایجاد تحول طراحی و اجرا می شود. هدف این تحقیق تعیین نیازهای آموزشی مبتنی بر مشکلات اختلالات ارتباط کلامی در کشور برای تدوین کوریکولوم رشته علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا می باشد. مواد و روشها: مطالعه در حیطه برنامه ریزی درسی، از نوع نیازسنجی آموزشی بصورت مقطعی است. شرکت کنندگان در این مطالعه 65 نفر از اساتید، دانشجویان و ارائه کنندگان خدمات درمانی در رشته های گفتاردرمانی، شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه با 16 سوال و ارائه پرسش و کسب نظرات به روش دلفی انجام شد. تجزیه تحلیل پرسشنامه ها با آزمونهای آماری غیر پارامتریک مجذور کای و کاپا بررسی شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصله برنامه های آموزشی موجود در مقطع دکتری رشته های گفتاردرمانی و شنوایی شناسی پاسخگوی نیازهای آموزشی جامعه در زمینه ارتباطات کلامی و اختلالات آن نمی باشند. بازنگری برنامه ها نیز نمی تواند به طورکامل و مناسب پاسخگو باشد. بنابراین نیاز به طراحی و تاسیس رشته جدید علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا وجود دارد که اهداف آن نیز تعیین شد. نتیجه گیری: برنامه های آموزشی در رشته های موجود پاسخگوی نیازهای جامعه بطور کامل نیست و نیاز است که در طراحی و تدوین برنامه آموزشی رشته جدید به پیشگیری از اختلالات شنوایی، گفتار، زبان، مدیریت جامع آن و مشکلات ارتباطی مخصوصا در دوران کودکی و سالمندی توجه ویژه ای اعمال شود.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، علوم شنوایی، گفتار و زبان، مقطع دکتری
متن کامل [PDF 386 kb]   (700 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۳۱
* نشانی نویسنده مسئول: گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzade A, Mortazavi F, Safavinaini S, Tabatabi S. Stakeholders, Comments about the Need Assessment for the Development and Implementation of Curriculum In Hearing-Speech and Language Sciences at PhD Level. 3. 2013; 1 (2) :27-36
URL: http://mededj.ir/article-1-35-fa.html

محمدزاده علی، مرتضوی فتحیه، صفوی نایینی سیدعباس، طباطبایی سیدمهدی. بررسی نظرات ذی نفعان درخصوص ضرورت تدوین کوریکولوم و راه اندازی رشته علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا. 1. 1392; 1 (2) :27-36

URL: http://mededj.ir/article-1-35-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792