[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 44-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و تاثیر برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بر نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی آموزشی بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل
سمیه اولادی قادیکلایی، یوسف یحیی پور، زهرا رضاپور، سمانه شریفی، کامران محمدنیا، محمدعلی جهانی، مریم قائمی امیری، جمیله آقاتبار رودباری
چکیده:   (173 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: به منظور ارزیابی عملکرد بیمارستان های آموزشی ، الگوهای نظام اعتباربخشی بعنوان یکی از مهمترین بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است. یکی از چالش های جدی برنامه اعتباربخشی آموزشی، استفاده از مجموعه استاندارد واحد برای ارزیابی برنامه های آموزشی مراکز آموزشی-درمانی میباشد. این مطالعه، با هدف تعیین تاثیر برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بر نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی آموزشی بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل در سال 1397 صورت گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی، در بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل در سال 1397 انجام شد. برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی به روش بارش افکار و بررسی متون توسط تیم اعتباربخشی تدوین شد. این برنامه به مدت شش ماه بصورت پایلوت به اجرا گذاشته شد. نتیجه ارزیابی سالهای 1396 و 1397 از سامانه اعتباربخشی کشور استخراج و مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها: میزان نمره کسب شده قبل و بعد از مداخله به ترتیب 242 امتیازو 445 امتیاز بود. نتایج نشان داد که بیشترین تاثیر برنامه جامع در محور پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی (86.1%) و کمترین تاثیر آن بر محور عرصه پژوهش های بالینی (44.48%) دیده شد.
نتیجه گیری: با توجه به افزایش قابل توجه امتیاز حاصل از ارزیابی سال 1397 نسبت به گذشته و ارتقای وضعیت آموزشی مرکز و همچنین رضایت بالای تیم مدیریت اجرایی، پیشنهاد میگردد برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بعنوان الگویی جهت اجرای اصولی و موثر اعتباربخشی در سایر مراکز مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، عملکرد سیستم آموزشی، اعتباربخشی آموزشی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/6/30 | انتشار: 1399/6/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Development and effectiveness of a comprehensive program for evaluating the performance of the educational system on the result of evaluation and educational accreditation of Shahid Beheshti hospital in Babol. 3. 2020; 8 (2) :44-50
URL: http://mededj.ir/article-1-343-fa.html

اولادی قادیکلایی سمیه، یحیی پور یوسف، رضاپور زهرا، شریفی سمانه، محمدنیا کامران، جهانی محمدعلی، و همکاران.. تدوین و تاثیر برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بر نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی آموزشی بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل. 1. 1399; 8 (2) :44-50

URL: http://mededj.ir/article-1-343-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227