[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 51-47 برگشت به فهرست نسخه ها
ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ داﻧﺸﺠﻮیﺎن دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ آنها در داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ بابل
آکام سعیدی ، رومینا حاجی پور ، موژان غفوری ، همت قلی نیا ، معینه موسوی*
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (4680 مشاهده)
مقدمه: توانایی مطالعه صحیح بیشترین تاثیر را در عملکرد آکادمیک دانشجویان دارد. از موارد لازم به انجام در دانشگاه توانمندی دانشجو جهت کسب استراتژی و روش مناسب مطالعه است تا بتواند از زمان و منابع خود بهترین استفاده را بکند چرا که بطور مستقیم بر عملکرد آنان تاثیر گذار است. هدف اصلی این مطالعه تعیین بررسی ارتباط مهارتهای مطالعه دانشجویان دندانپزشکی با وضعیت تحصیلی آنها در دانشگاه علوم پزشکی بابل است.
مواد و روشها: مطالعه انجام شده یک مطالعه توصیفی-تحلیلی میباشد. در این مطالعه که در سال ١٣٩٥ صورت گرفت از میان ١٩٣ نفر دانشجوی ورودی ٩١ تا ٩٤ دانشگاه علوم پزشکی بابل تعداد ١٦٧ نفر وارد مطالعه شدند. فرم استفاده شده جهت تعیین مهارت مطالعه دانشجویان پرسشنامه دنیس کنگاس  (SSI) بوده که شامل ٦ حیطه اصلی میباشد. در این مطالعه 0.05>P معنادار در نظر گرفته شد. جهت بررسی متغیرهای کمی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و برای مقایسه چند گانه بین گروه ها آزمون تی تست مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 20 انجام شد.
یافته‌ها: دربررسی مقایسه ای مهارت های مطالعه افراد و وضعیت تاهل آنان مشخص شد که تنوع روش های خواندن در افراد متاهل بطور معنی داری بیشتر از مجردها بوده  (01/0=pاما در مهارت مطالعه میان افراد مجرد و متاهل اختلاف معناداری مشاهده نشده است. (05/0<P).همچنین نتیجه آزمون تی تست مستقل نشان داد که مهارتهای مطالعه و زیر مقیاسهای آن در دختران و پسران اختلاف معنی داری ندارند(05/0<P). در بررسی ارتباط سایر متغیرها و نتیجه نشان داد که مهارتهای مطالعه با معدل ترم دانشجویان به طور معنی داری رابطه مستقیم دارد(r=0.22 , p=0.02) اما سایر متغیرها شامل سن و معدل دبیرستان و معدل دو ترم قبل با مهارتهای مطالعه رابطه ای نشان ندادند(p>0.05).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج بدست آمده این مطالعه نشان داد که اکثر دانشجویان مورد بررسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل مهارت های مطالعه متوسط و ضعیفی داشتند که این نتایج اهمیت آموزش صحیح و نحوه مطالعه صحیح در دانشجویان را دو چندان میکند.
واژه‌های کلیدی: مهارت مطالعه، بازدهی تحصیلی، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 509 kb]   (1026 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/22 | پذیرش: 1398/2/22 | انتشار: 1398/2/22
فهرست منابع
1. McAndrew M, Morrow CS, Atiyeh L, Pierre GC. Dental Student Study Strategies: Are Self-Testing and Scheduling Related to Academic Performance? Journal of dental education. 2016;80(5):542-52
2. Kornell N, Bjork RA. The promise and perils of self-regulated study. Psychonomic bulletin & review. 2007;14(2):219-24
3. Sarabi-Asiabar A, Jafari M, Sadeghifar J, Tofighi S, Zaboli R, Peyman H, et al. The relationship between learning style preferences and gender, educational major and status in first year medical students: a survey study from iran. Iranian Red Crescent medical journal. 2015;17(1):e18250
4. Trueman M, Hartley J. A comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students. Higher Education. 1996;32(2):199-215
5. Thomas LL, Kuncel NR, Credé M. Noncognitive Variables in College Admissions:The Case of the Non-Cognitive Questionnaire. Educational and Psychological Measurement. 2007;67(4):635-57
6. Ayesha B, Khurshid F. The relationship of multiple intelligence and effective study skills with academic achievement among university students. Global Journal of Human-Social Science Research. 2013
7. Hassanbeigi A, Askari J, Nakhjavani M, Shirkhoda S, Barzegar K, Mozayyan MR, et al. The relationship between study skills and academic performance of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;30:1416- 24
8. Badeleh MT HA, Jafari Y, Charkazi R, Bakhsh F. . The relationship between students’ study skills and academic achievement. IranJMedEduc..2013;13(1)::66-71
9. Fazal S, Hussain S, Majoka MI, Masood S. The role of study skills in academic achievement of students: A closer focus on gender. Pakistan journal of Psychological research. 2012;27(1):37
10. Haghjooy Javanmard S MM. Factors Affecting Deliberate Learning in First Year Students of Nursing and Midwifery School of Isfahan University of Medical Sciences. IJME. 010; 10(5):675-82
11. Fereidouni Moghadam M CBS. Habits and Their Relationship with Academic Performance among Students of Abadan School of Nursing. SDME.2009; 6(1): 21-8
12. Hosseini SMH AM, Abbasi Shavazi M,Eslami Farsani S. Study Skills in Bachelor Students in the School of Public Health, Yazd,. SDME.2008; 5(2): 88-93
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeidi A, Hajipour R, Ghafouri M, Gholinia H, Mousavi M. Investigation the Relationship Between Dental Students' Study Skills and Their Educational Status in Babol University of Medical Sciences. mededj 2019; 7 (1) :47-51
URL: http://mededj.ir/article-1-290-fa.html

سعیدی آکام، حاجی پور رومینا، غفوری موژان، قلی نیا همت، موسوی معینه. ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ داﻧﺸﺠﻮیﺎن دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ آنها در داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ بابل . مجله آموزش پزشکی. 1397; 7 (1) :47-51

URL: http://mededj.ir/article-1-290-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)