خلاصه سابقه و هدف: هدف کلی آموزش، انتقال اطلاعات بشری از یک نسل به نسل دیگر و ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فرد است. راهنمایی و مشاوره تحصیلی دانشجویان توسط اعضاء هیات علمی می تواند سبب پیشرفت تحصیلی و نیز بهبود کیفیت زندگی آینده آنان گردد. هدف از این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بابل از نقش اساتید مشاور می باشد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90 با حضور کلیه دانشجویان پیراپزشکی در تمامی مقاطع و رشته های تحصیلی از سال 1387 تا 1389 انجام شد .اطلاعات از طریق پرسشنامه ای چند گزینه ای، در ارتباط با حیطه های مختلف فعالیت اساتید مشاور جمع آوری گردید و سپس تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS.V.18 انجام شد. یافته ها: در این مطالعه 424 نفر با میانگین سنی 7/2±21 سال شرکت نمودند. 50% از ایشان از زمینه های مختلف فعالیت های اساتید مشاور آگاهی داشتند. بیشترین مراجعه دانشجویان به اساتید مشاور در رابطه با اخذ منابع علمی و آموزشی و مشکلات تحصیلی بوده که به ترتیب میزان رضایتمندی مطلوب، 3/49% و 6/47% بوده است. همچنین از بین دانشجویان، فقط 2/32% از فعالیت های اساتید، رضایت زیاد داشته و 2/70% از آنان بر ضرورت وجود استاد مشاور، تأکید داشتند. نتیجه گیری: اگرچه حدود 3/1 دانشجویان از فعالیتهای اساتید مشاور رضایت فراوان داشتند اما این پژوهش نشان داد که تا دستیابی به اهداف مورد نظر در ارتباط با نقش اساتید مشاور، فاصله وجود داشته و نیاز به تحقیقات بیشتر در این راستا و نیز فراهم نمودن امکانات مختلف، جهت ارائه هرچه بهتر خدمات مشاوره ای، وجود دارد.
Moulana Z, Shahandeh Z, Alaoddolehei H, Kalantari N. Assessment of Satisfaction Rate of Paramedical Students About their Professor Advisors Activities at Babol University of Medical Sciences, 2011. mededj 2013; 1 (1) :45-50 URL: http://mededj.ir/article-1-28-fa.html
مولانا زهرا، شاهنده زهرا، علاء الدوله ای هایده، کلانتری نرگس. بررسی نظرات دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بابل در مورد عملکرد اساتید مشاور. مجله آموزش پزشکی. 1391; 1 (1) :45-50