[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 58-48 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهای عمده ارزیابی کیفیت آموزش عالی ازدیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی زابل
مهدی زیرک ، فرزاد افشاری*
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی زابل
چکیده:   (4115 مشاهده)
سابقه و هدف:  ارزیابی یکی از مهمترین بخشهای فرایند اصلاح و ارتقای کیفیت در واحدهای آموزشی محسوب می گردد ،این تحقیق با هدف مقایسه و بررسی رویکردهای عمده ارزیابی کیفیت آموزش عالی از دیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام شده است.
مواد و روشها: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان و مسئولین ارزیابی کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی زابل متشکل از 10 نفر بودند که تمام آنها به روش سرشماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی AHP جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. در این مورد به منظور افزایش دقت و سرعت انجام محاسبات از نرم افزار Expert choice برای وزن دهی و رتبه بندی فاکتورها استفاده گردید. جهت اطمینان از روایی پرسشنامه، از روش کیفی یعنی نظرات صاحب­نظران و تخصص استادان استفاده گردیده است و اصلاحات و تغییرات مورد نظر آنها پس از بحث و بررسی در پرسشنامه­ها اعمال شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ برای 10 گزینه پرسشنامه (85/0) بدست آمد که پایایی بالایی را نشان
می دهد.

یافته ها: بیشترین وزن را ارزیابی درونی با وزن نهایی (0.263) دارد لذا براساس معیار انطباق با اهداف اولین رتبه را ارزیابی درونی دارد. پس از آن نظرسنجی با وزن نهایی (0.249) در رتبه دوم قرار دارد. تحلیل آماری با وزن نهایی (0.162) و  آزمون عملی با وزن نهایی (0.127) در رتبه سوم و چهارم قرار دارند. ارزیابی بیرونی با وزن نهایی (0.087) در رتبه آخر قرار گرفت.
نتیجه گیری: نتایج اولویت بندی نهایی روش های ارزیابی نشان داد ارزیابی درونی مهمترین روش ارزیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زابل می باشد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، کیفیت آموزش، نظام آموزش عالی، خبرگان
متن کامل [PDF 482 kb]   (965 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/22 | پذیرش: 1397/7/22 | انتشار: 1397/7/22
فهرست منابع
1. Kebriaei A, Roudbari M, Rakhshani nejad M, Mirlotfi P.Assesing quality of educational services at Zahedan university of medical sciences .Tabib Shargh 2005;7:139-46
2. Sanyal, BM. (2007). Quality assurance and the role of Accreditation: An overview . Chicago: Ibid
3. Mohamadian A. Students, satisfaction with different units functions in Ardabil University of medical sciences. Journal of Ardabil University of Medical Sciences 2009; 9(1):55-61
4. Arbouni F, Shoghli A, Badrippshteh S, Mohajeri M. The gap between student’s expectations and educational services provided for them, Zanjan University of Medical Sciences. Strides in Development of Medical Education 2008; 5:17-25
5. Aghamollaei T, Zare SH, Abedini S.The quality gap of educational services from the point of view of students in Hormozgan University of Medical Sciences. Strides in Development of Medical Education 2006; (3):78-85
6. Imanipour M, Jalili M. Nursing students’clinical evaluation in students and teachers views. Iranian Journal of Nursing Research 2012; 7 (25):17-26
7. Sanagoo A, Joibari L. Students’ Viewpoints and Experiences about Evaluation of Academic staff in Theoretical courses.Strides In Development of Medical Education, Journalof Medical Education Development Center of KermanUniversity of Medical Sciences 2010;7 (1): 57-69
8. Mousavi Sh, Bazargan A, Malek F, Malek M, Babaei M, Ghahramanfard F, and et al., Internal evaluation, a process for improving the quality of medical education: the case of internal medicine department of Semnan university of medical sciences. Koomesh Journal 1999; 1 (2): 11-18
9. Kizoori AH, Hosseini MA, Fallahi Khoshknab M, The effect of internal evaluation on the improvement of educational and research quality. Nursing Research Journal 2008; 3 (8-9): 105-115
10. Mahmoudifar Y, Ismaili, H, Habibzadeh S, Salehi K, Internal evaluation of nursing faculty of Islamic Azad University of Mahabad. Strategies for Education Journal 2009; 2 (2): 45-50.
11. Hazrati tapeh K, Barazesh A, Mohammadzadeh H, Khashaveh Sh, Internal evaluation of the Department of Parasitology and Mycology, Urmia University of Medical Sciences. Koomesh Journal 2010; (2): 1-10
12. Safavi Farokhi Z, Bakhtiari AH, Fatemi E, Haji-Hassani AH, Amozadeh Khalili M, The role of internal evaluation in improving the educational quality of the physiotherapy group of Semnan university of medical sciences. Koomesh Journal 2011; 12 (4): 349-355
13. Karimian H, Naderi E, Attaran M, Salehi K, Internal evaluation of a suitable approach for improving the quality of the higher education system; case study. Bimonthly Scientific-Research Strategies for Medical Education 2011; 4 (2): 77-83
14. Jafari, HM, Vahidshahi K, Kosaryan M, 1. Mahmoodi M,Comparison between the results of academic staff self assessment and those made by the students, Faculity of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences,2006, The Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 2007; 17 (57): 67-74
15. Teo, T., Chai, C.S., Hung, D., & Lee, C.B. (2008). Beliefs about teaching and uses of technology among preservice teachers. Asia Pacific Journal of Teacher Education, 36 (2), 165-176
16. Ghorchian, NG, and et al., Encyclopedia of Higher Education, Tehran, Great Farsi Encyclopedia. 2004
17. Bazargan A, The quality and evaluation of higher education, a look at national and international experiences, by the efforts of Khaliji M, and Forghani MM, (editors), Proceedings of the First Higher Education Seminar in Iran, Volume I, Tehran: Allameh Tabatabai University, 1997; pp. 27-30
18. Ghorchian, NG. An Analysis of Quality Cubes in the Higher Education System, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 1994; (7-8): 13-20
19. Frostkhah M, Future Thinking about the Quality of Higher Education in Iran; A Model Based on the Basic Theory of GH, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 2008; (50): 67-95
20. Bazargan A, Eshaghi F. An Analysis of the Targeting Process in Internal Evaluation of the Quality of Academic Departments: A Case Study, Journal of Educational Studies and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad 2008; (9): 57-72
21. Taleb Loo, B, Study of the quality of education in the Master's degree courses in Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Master thesis of curriculum planning, Islamic Azad University, Central Tehran University of Valiasr, 2005
22. Mokhtarian F, Mohammadi R, Evaluation, Validation and Quality Assurance in the Higher Education System of India, Tehran, Alborz Fardanash, 2008
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zirak M, Afshari F. Major Approaches to Assessing the Quality of Higher Education in Viewpoint of Zabol University of Medical Sciences. mededj 2018; 6 (2) :48-58
URL: http://mededj.ir/article-1-267-fa.html

زیرک مهدی، افشاری فرزاد. رویکردهای عمده ارزیابی کیفیت آموزش عالی ازدیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی زابل . مجله آموزش پزشکی. 1397; 6 (2) :48-58

URL: http://mededj.ir/article-1-267-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)