[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 47-39 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی فاکتورهای موثر در کیفیت آموزشی گروه فیزیک پزشکی
مجید جدیدی ، هادی طالشی آهنگری* ، پیمان حجازی ، محمد علی تاجیک منصوری
گروه فیزیک پزشکی
چکیده:   (5137 مشاهده)
سابقه و هدف: بهبود کیفیت آموزشی بر اساس یک روش یا  الگو در هر دانشگاهی انجام می شود. یکی از روشها و شاخص های ارزیابی کیفیت آموزشی، ارزیابی درونی است و هر دانشگاهی با استفاده از توانمندی های خود، امکان برنامه ریزی و توسعه برنامه ها را خواهد داشت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کمیته ارزشیابی توسط اعضای هیات علمی گروه فیزیک پزشکی تشکیل گردید. تعداد اعضای هیات علمی دخیل در این تحقیق 4 نفر و تعداد دانشجویان 15 نفر در نظر گرفته شد. در این پژوهش 41  ملاک، 214 نشانگر و 493 امتیاز مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس میانگین داده ها صورت گرفت.
یافته ها: عامل رسالت، اهداف و جایگاه سازمانی با امتیازکل  105 و84% مطلوبیت، مطلوب بود. عاملهای دوره های آموزشی و برنامه ریزی درسی و غیر درسی با امتیاز کل 34 و 78% مطلوبیت، هیات علمی با امتیاز کل 50 و 77% مطلوبیت ، دانشجو با امتیاز کل 90 و 78% مطلوبیت، راهبردهای یادگیری / یاددهی با امتیاز کل 59 و 66% مطلوبیت، امکانات و تجهیزات آموزشی با امتیاز کل 70 و 79% مطلوبیت، پایان نامه ها، فرصت های مطالعاتی و سمینارها با امتیاز کل 45 و 66%  مطلوبیت، همگی نسبتا مطلوب بودند. عامل دانش آموختگان  با امتیاز کل 57 و 59% مطلوبیت، نامطلوب بود.
نتیجه گیری: از بین هشت عامل بررسی شده در این مطالعه وضعیت دانشجویان دانش آموخته، نامطلوب بود به علت اینکه  اغلب دانش آموختگان ادامه تحصیل ندادند و  ارتباط خود را پس از دانش آموختگی با دانشگاه قطع  کردند.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، فیزیک پزشکی، کیفیت آموزشی
متن کامل [PDF 437 kb]   (1023 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/27 | پذیرش: 1397/6/27 | انتشار: 1397/6/27
فهرست منابع
1. Bazargan A. Application of educational assessment in quality promotion of high education with emphasized on medical education. Tehran: Ministry of Health, Treatment and Medical Education, office of control, assessment and expanding of Medical Universities. 1996:10-2
2. Bazargan A. Introduction to assessing quality in higher medical education in Iran: Challenges and perspectives. Quality in higher education. 1999;5(1):61-7
3. Eynollahi B, Javidan F, Rabbanikhah F, Nakhchi E, Ashtiani M. Reorientation of educational deputy of ministry of health and medical education in accreditation and evaluation. Journal of Medical Education 2004;4(2):59-64
4. Nazarzadeh M, Bidel Z, Ayubi E, Asadollahi K, Carson KV, Sayehmiri K. Determination of the social related factors of suicide in Iran: a systematic review and meta-analysis. BMC public health. 2013;13(1):4
5. Farzianpoor F, Bazargan A. Evaluation of clinical education departments of Tehran hospitals. Tehran University Medical Journal. 1999;57(2):72-8
6. Sedaie M, Farzianpour F, Adel Ghahraman M, Mohammad Khani G, Fatahi J, Sarough Farahani S, et al. Internal evaluation of audiology department, faculty of rehabilitation, Tehran university of medical sciences, Iran .Audiology. 2007;16(1):1-9
7. Harvey L. An assessment of past and current approaches to quality in higher education. Australian Journal of Education. 1998;42(3):237-55
8. Ross JA. Cost–utility analysis in educational needs assessment. Evaluation and program planning. 2008;31(4):356- 67
9. Farzianpour F, Mohamadi E, Najafpoor J, Yosafinajadi T, Forotan S, Foroushani AR. Evaluation of Effective Factors on the Clinical Performance of General Surgeons in Tehran University of Medical Science, 2015 .Global Journal of Health Science. 2016;8(9):66
10. Teichler U. Comparative higher education: Potentials and limits. Higher education. 1996;32(4):431-65
11. Dehghani M, Nakhaee N. Faculty evaluation by students: a review of criticisms. Strides in Development of medical education. 2013;9(2):102-9
12. Ajam Zibad H, Kianmehr M, Abbasnezhad AA, Hamzei A, Moslem A, Moshari J, et al. Internal evaluation of department of basic sciences in one of the universities of medical sciences in Iran in 2010 .The Horizon of Medical Sciences. 2011;17(2):40-8
13. Dehghani Poudeh M, Shams B, Esmaeilee A, Asilian A, Nasri P, Hosseini M. Internal assessment of Isfahan general medicine curriculum based on basic standards of ministry of health and medical education: A Model for evaluation and analysis of results. Iranian journal of medical education. 2011;10(5):552-65
14. Sanders WL, Horn SP. Research findings from the Tennessee Value-Added Assessment System (TVAAS) database: Implications for educational evaluation and research. Journal of Personnel Evaluation in Education. 1998;12(3):247-56.
15. Arsovski Z. Approach to quality assurance in higher education. International Journal of Quality research. 2007;1(1):53-60
16. Harden R, Crosby J, Davis M, Howie P, Struthers A. Task-based learning: the answer to integration and problembased learning in the clinical years. Medical Education-Oxford-. 2000;34(5):391-7
17. Kamali F, Yamani N, Changiz T. Investigating the faculty evaluation system in Iranian Medical Universities. J Educ Health Promot. 2014;3(12):PMCID: PMC3977402
18. Yarmohammadian M, Kalbasi A. Internal evaluation of departments in the school of management and medical informatics, Isfahan University of Medical Science. Iranian journal of medical education. 2006;6(1):125-34
19. Alipour M, Gangkhani M, Eskandari M, Rostami A, Tajkey J, Jafari MR. Internal evaluation of Department of Physiology and Pharmacology of Zanjan University of Medical Sciences in 2009. Journal of Medical Education Development. 2012;4(7):44-53
20. Allahtavakoli M, A.Roohbakhsh, Rahmani MR, Bakhshi H, Amin F, A.Shamsizadeh. Internal Evaluation of Physiology Department of Rafsanjan University of Medical Sciences. J Rafsanjan Univ Med Scie. 2013;12(3):32-42
21. Farzianpour F, Nedjat S, Rahimi A, Malekafzali B. Internal evaluation of the department of epidemiology and biostatistics of the school of public health, Tehran university of medical sciences. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2011;9(2):41-52
22. Khosrovan S, Mansourian MR, Kianmehr M, Shams H, Sadegh Moghaddam L, Delshad Noghabi A. Evaluation of community and mental health nursing department of Gonabad University of Medical Sciences in 2010. The Horizon of Medical Sciences. 2011;16(4):40-8
23. Sadollahi A, Bakhtiari J, Kasbi F, Eftekhari Z, Salmani M, Jenabi M, et al. Internal evaluation of speech therapy department of Semnan University of Medical Sciences. Koomesh. 2008;9(3):179-86
24. Asgari F, Mahjoob Moadab H. Comparing characteristics of an effective teaching from teachers’ and students’ point of view, Guilan University of Medical Sciences. Strides in Development of medical education. 2010;7(1):26-33
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jadidi M, Taleshi Ahangari H, Hejazi P, Tajik Mansoury M A. Evaluation of Effective factor on the Education Performance of Medical physics group . mededj 2018; 6 (2) :39-47
URL: http://mededj.ir/article-1-265-fa.html

جدیدی مجید، طالشی آهنگری هادی، حجازی پیمان، تاجیک منصوری محمد علی. ارزیابی فاکتورهای موثر در کیفیت آموزشی گروه فیزیک پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1397; 6 (2) :39-47

URL: http://mededj.ir/article-1-265-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4699
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)