مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده: (14947 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزیابی جزء لاینفک برنامه های آموزشی محسوب می شود و بی تردید انجام ارزیابی مناسب می تواند باعث ارتقای سطح کیفی آموزش شود. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت ارزیابی دروس نظری و عملی از دیدگاه دانشجویان می باشد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، مقطعی بر روی 56 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام گرفت. پرسشنامه ای در دو قسمت بخشی شامل 5 سوال چند گزینه ای و بخش دیگر شامل جدولی مربوط به نحوه ارزیابی دانشجویان (11 مورد ارزیابی نظری و 4 مورد ارزیابی عملی) بود که هر مورد امتیاز صفر تا 4 دریافت می کرد. وضعیت کلی ارزیابی در دانشکده و به تفکیک دروس مختلف تقسیم بندی و محاسبه شده و اطلاعات با کمک نرم افزار SPSS 17 و تست آماری Mann-Whitney مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: ارزیابی در دانشکده، متوسط اعلام شد، که این مورد ارتباطی با سن، جنس، سال ورودی، معدل و سهمیه ورودی دانشجویان نداشت (086/0=p). تمامی گروهها امتیاز متوسط را کسب کردند، به جز گروه پروتز که امتیاز نامطلوب را کسب کرد (343/0=p). در بررسی وضعیت دروس نظری، تمامی بخشها امتیاز متوسط را کسب کردند. در بررسی وضعیت عملی، بخش جامعه نگر امتیاز مطلوب (001/0=p)، بخشهای پروتز (987/0=p)، پریودنتولوژی (058/0=p) و جراحی (492/0=p) امتیاز نامطلوب و سایر بخشها امتیاز متوسط کسب کردند.
نتیجه گیری: با توجه به نظر دانشجویان که وضعیت ارزیابی را به کلی متوسط اعلام کردند، میتوان اینگونه نتیجه گرفت که روش های ارزیابی دروس نظری و عملی در دانشکده دندانپزشکی نیاز به بازنگری اساسی دارد.
Motallebnejad M, Haghanifar S, Jahanian I, Farsiani M. Assessment Students’ Opinion About the Evaluation of Educational Programs in Babol Dental School. mededj 2013; 1 (1) :18-25 URL: http://mededj.ir/article-1-23-fa.html
مطلب نژاد مینا، حقانی فر سینا، جهانیان ایمان، فارسیانی مینا. نظرسنجی از دانشجویان دندانپزشکی بابل در خصوص نحوه ارزیابی دروس دوره علوم بالینی. مجله آموزش پزشکی. 1391; 1 (1) :18-25